25
اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین

اهل‌بیت علیهم السلام و یاران‌شان چنان فرصتی پدید آمد که همه ابعاد معارف قرآنی تبیین ‌کنند و نه تعداد و نفوذ آنان به اندازه‌ای بود که در نگهداری همان مجموعه از سخنان هم توفیق تمام یابند. شاهد سخن آنکه تنها یک فرصت کوتاه چندساله در حکومت حضرت علی علیه السلام سبب شد تا حجم بالایی از حکمت الهی از زبان ایشان به مخاطبان برسد و معارف حکیمانه آن حضرت بر همگان آشکار شود. نمونه‌های دیگری هم از این بیانات هست که به‌روشنی حضور یک مکتب فکری و عقیدتی را در خاندان وحی پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و اله آشکار می‌سازد.۱

از دیگر نشانه‌های وجود مدرسه شیعی در مدینه، حضور جریان‌های فکری در خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله و فرزندان علی علیه السلام در مدینه است. از نمونه‌های مهم در این زمینه، مدرسه محمد بن‌حنفیه است که می‌توان گفت از بُعد کلامی تقریباً اصلی‌‌ترین باورهای تشیع را که بعدها در کوفه تبیین و تشریح شد، در بر داشت. اعتقاد به توحید و عدل که از این طریق به واصل و معتزلیان راه یافت، اعتقاد به وصایت و وراثت معنوی در نظریه امامت، غیبت و مهدویت، بداء و امثال آن، نمونه‌هایی از اندیشه‌های ثبت‌شده در این مدرسه شیعی‌اند. طرفه آنکه این عقاید را مخالفان شیعه نیز در آثار خود ثبت ‌کرده و البته بسیاری از این افکار را با انتساب به شخصی به نام عبداللّه‌‌ بن‌سبا - که ادعا می‌شود یهودی‌زاده بوده است - طعن و لعن می‌کنند. کسانی بر این باورند که مراد از عبداللّه‌‌ بن‌سبا که به «ابن‌السوداء» نیز معروف بوده،۲ مالک اشتر یا عمار یاسر است که برای پنهان ماندن نامشان، بدین صورت از آنان یاد کرده‌اند. هر چه باشد، آنچه از نظر تاریخی مهم می‌نماید این است که اندیشه‌های کلامی شیعه در محیط جامعه اسلامی بر محور مدینه با قوّت مطرح بوده است.۳

1.. همان، ص۲۵.

2.. عسکری، عبداللّه بن‌سبا و اساطیر اخری، ص ۷۵ به بعد.

3.. سبحانی، «کلام امامیه: ریشه‌ها و رویش‌ها»، ص۲۵.


اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
24

از عقاید قابل دفاع نبوده‌اند. اینان خاستگاه این تحول فکری را مدرسه بغداد می‌دانند که محل داد و ستد علمی شیعیان و معتزلیان بوده است.۱ در پاسخ به این دیدگاه می‌توان یادآور شد که پیش از مراودات علمی شیعه با معتزله در بغداد، مباحث کلامی در میان شیعیان رونق داشته و نظریه‌پردازان بزرگی در میان ایشان بوده که ضمن طرح بحث‌های کلامی دقیق، هیچ گونه تشبیهی را برنمی‌تافتند.

شواهد نشان می‌دهد که نخستین امامان شیعه، معارف اعتقادی را برای جامعه شیعی بیان ‌کرده‌اند. از روزی که حضرت رسول صلی الله علیه و اله، امیرالمؤمنین علی علیه السلام را شاخص حق و باب شهر علم معرفی و بر لزوم پیروی و یاری آن بزرگوار تأ‌کید ‌کرد و با ارج نهادن به جایگاه «شیعه علی»،۲ گردآمدن گروهی را بر محور علی علیه السلام سبب شد، به‌تدریج شکل‌گیری چارچوب معرفتی متمایزی برای جامعه شیعه را در پرتو آموزه‌های کلامی اهل‌بیت علیهم السلام رقم زد. با نگاهی کلی به پهنه تاریخ تفکر امامیه و اندکی تأمل، می‌توان دریافت که اصحاب بزرگ اهل‌بیت علیهم السلام چنان‌که در یادگیری شریعت و احکام فقهی به خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله پناه می‌بردند، در فهم معارف اعتقادی نیز برای ایشان مرجعیت و اعتبار معرفت‌شناختی قائل بودند.۳ با توجه به این مطالب، گزافه نیست اگر بگوییم که باید پایه‌های اندیشه کلامی امامیه را از نخستین امامان شیعه در مدینه و رهنمودهای هوشمندانه آنان بجوییم.۴

یکی از نشانه‌های شکل‌گیری کلام شیعه بر محور مدینه، میراث بازمانده از این دوره در میان روایات فریقَین است. نیک پیدا است که در این دوره نه برای

1.. مهم‌ترین بخش از تبادلات فکری بین شیعه و معتزله را شیعیانی همچون نوبختیان و معتزلیان شیعه‌شده رقم زده‌اند که در بغداد می‌زیستند و حیات علمی‌شان نیز در آن سامان بود.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۱۵.

3.. شیخ صدوق، الاعتقادات، ص۴۳؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص ۷۱۱.

4.. سبحانی، «کلام امامیه: ریشه‌ها و رویش‌ها»، ص ۲۳۔۲۴.

  • نام منبع :
    اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 962
صفحه از 208
پرینت  ارسال به