23
اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین

فصل اول: کلام امامیه در عصر حضور ائمه علیهم السلام

سخن از تاریخ کلام شیعه یکی از مباحث پرپیشینه در حوزه مطالعات اسلامی است. این مبحث هم شیعیان و هم غیر شیعیان را سخت به خود مشغول داشته و در منابع تاریخی و کلامی، به‌ویژه در سده معاصر، از آن بسیار سخن رفته است. شیعیان با مغتنم شمردن این فرصت، کوشیده‌اند هویت و اصالت مدرسه اهل‌بیت علیهم السلام و حقانیت تاریخی شیعیان را به نمایش بگذارند و در مقابل، مخالفان آن را دستاویزی برای اثبات ناراستی مذهب تشیع قرار داده و با این هدف از آن بهره برده‌اند. برخی از مخالفان معتقدند که شیعه پیش از ارتباط با معتزله، در مباحث صفات الهی قائل به تشبیه و تجسیم بود و سپس تنزیه را از معتزله وام گرفت.۱ حتی برخی از آنان پا را فراتر گذاشته و ادعا کرده‌اند ‌که شیعه بسیاری از مباحث اصول عقاید خویش را از معتزله اخذ کرده است.۲ در نگاه نخست، این گفته آنان چنین می‌نمایاند که گویی امامیان پیش از ملاقات با معتزلیان، صاحب منظومه منسجمی

1.. خیاط، الإنتصار، ص۴۔ ۶؛ اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۵.

2.. شیخ مفید، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الاوائل المقالات، ص ۳۳؛ ابن‌تیمیه، منهاج السنة، ص۳۱؛ امین، ضحی الاسلام، ج ۳، ص ۲۶۷۔۲۶۸.


اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
22
  • نام منبع :
    اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 861
صفحه از 208
پرینت  ارسال به