است و سرانجام مقصود از جنبه تحلیلی این رویکرد، تحلیل اجزای سازنده افکار کلامی آل اعین و همچنین ارتباط اندیشههای مختلف کلامی این خاندان است؛ مثلاً ارتباط اراده الهی و اختیار انسان از منظر آل اعین تبیین شده است.
منابع مشتمل بر پژوهش حاضر
از آنجا که این پژوهش عهده دار تحلیل تاریخی اندیشههای کلامی خاندان اعین است، منابع متناسب با آن، کتب کلامی، مقالات، کتب حدیثی و کتب رجالی خواهد بود. در این میان، بدین سبب که دیدگاههای این خاندان بیش از آنکه در کتب رایج کلامی بازتاب داشته باشد در کتب روایی منعکس شده است، مهمترین منبع قابل استفاده در این پژوهش، منابع روایی خواهد بود. در اعتبارسنجی منابع روایی معمولاً منابع قدیمیتر از منابع جدیدتر، معتبرتر پنداشته میشوند. از این رو در اعتبارسنجی کتب روایی مرتبط با دیدگاههای کلامی خاندان اعین، تکیهگاه اصلی پژوهش، منابع دست اول خواهد بود. منابع دست اول را معمولاً تا پایان قرن پنجم محدود میکنند. اما حتی این منابع نیز از اعتبار یکسان برخوردار نیستند و میتوان آنها را از حیث اعتبار به دو دسته تقسیم کرد:
الف) منابع معتبر، یعنی منابعی که نخست در انتسابشان به مؤلفانشان و نیز در وجاهت مؤلفانشان تردیدی وجود ندارد، و همچنین روایات گرد آمده در این کتب میزان قابل قبولی از وثاقت را دارند. نظیر الکافی نوشته کلینی، مجموعه آثار روایی شیخ صدوق، مجموعه آثار روایی شیخ طوسی، الغیبه نوشته نعمانی.
ب) منابع مشکوک، یعنی منابعی که از جهت انتساب به مؤلف و وجاهت مؤلف با تردید درون امامی مواجه شدهاند. مانند تفسیر منتسب به علی بن ابراهیم قمی که مؤلف آن، نه خود علی بن ابراهیم قمی بلکه فردی مجهول است که