پیام ملائکه را در آن سال دریافت کند،۱ بر لزوم حجت تأكید داشته است.
همچنین با توجه به اینکه عبداللّه بن بکیر برای هر پیامبری وجود وصی را امری حتمی میدانسته،۲ باید گفت وی نیز به ضرورت حجت اعتقاد داشته است. دیگر اعتقاد وی مبنی بر غیر مقبول بودن عبادت كسانی که معتقد به امام نیستند،۳ شاهد دیگری بر اعتقاد او به لزوم وجود حجت است.
ضرورت شناخت و پیروی از امام علیه السلام
سیر منطقی مباحث امامت ایجاب میکند كه پس از اثبات لزوم حجت بر روی زمین، از ضرورت شناخت امام علیه السلام پرسش شود. روایات موجود با تأكید فراوان، معرفت امام هر عصر را برای مردمان آن روزگار واجب دانستهاند: «من مات و هو لایعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیه».۴ با وجود تأكید فراوان امامان علیهم السلام بر ضرورت شناخت امام هر عصر، هیاهوی فراوان فرزندان امام حسن علیه السلام و فرزندان امام حسین علیه السلام، شناختِ امامِ بر حق را مشکل كرده بود؛ بهگونهای که برخی شیعیان میگفتند: «صبر کنیم تا ببینیم که خود این دو شاخه بر چه کسی اتفاق میکنند».۵
در این میان، خاندان اعین با نقل روایاتی بر اهمیت شناخت امام هر عصر تأكید داشتهاند. حمران از امام صادق علیه السلام نقل میکند که اهمیت شناخت امام هر عصر مساوی با حضور در خیمه قائم علیه السلام است.۶ وی در روایتی دیگر، از
1.. همان، ص۲۲۲.
2.. دیلمی، اعلام الدین، ص۴۶۴.
3.. نعمانی، الغیبة، ص۱۲۸۔۱۲۹.
4.. شیخ صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۴۰۹.
5.. نوبختی، فرق الشیعه، ص۱۹.
6.. نعمانی، الغیبة، ص۳۳۱.