میدانست وی به زودی از دنیا خواهد رفت۱ و با مرگ وی شک و نزاع برچیده خواهد شد، در نتیجه امامت امام کاظم علیه السلام را به بسیاری از یارانش اعلام نکرده بود؛ از این رو، زراره دچار تردید بوده که آیا دانستهاش را اظهار كند یا نه.
در مورد فطحی بودن سایر اعضای خاندان اعین در منابع رجالی امامیه، عبداللّه بنبکیر۲ صریحاً و محمد بنحسن بنجهم بنبکیر۳ تلویحاً فطحی خوانده شدهاند؛ اما در مورد سایر اعضای این خاندان که بسیار نیز بودهاند، چنین انتسابی وجود ندارد، بلکه شواهد روشنی وجود دارد که از امامیه بودهاند. برای نمونه عبید بنزراره پس از بازگشت از کوفه در جواب مردم کوفه، امام موسی کاظم علیه السلام راجانشین امام صادق علیه السلام معرفی میکند.۴ محمد بنعبداللّه بنزراره با خرسندی در گزارشی، امامیشدن حسن بنعلی فضال را نقل كرده است.۵ حسن بنجهم بنبکیر از اصحاب خاص امام رضا علیه السلام شناخته شده است.۶
گزارشهایی در مورد حمزة بنحمران وجود دارد که میتواند با درصدی از احتمال، نشانی بر فطحی نبودن وی باشد. وی از امام صادق علیه السلام نقل میکند كه نوه آن حضرت علیه السلام در خراسان دفن خواهد شد که هرکس با علم به امام مفترض الطاعه بودنش، او را زیارت کند، بهشت بر او واجب میشود.۷ این روایت در کنار فرزند
1.. کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۲۵۵.
2.. همان، ص۳۴۵.
3.. همان، ص۵۶۵.
4.. همان، ص۱۵۴.
5.. ابوغالب زراری، رسالة ابىغالب، ص ۱۱۵.
6.. حدثنا الحسین بن إبراهیم بن تاتانة و الحسین بن إبراهیم بن أحمد بن هشام المكتب و أحمد بن علی بن إبراهیم بن هاشم و محمد بن علی ماجیلویه و محمد بن موسى بن المتوكل و علی بن هبة اللّه الوراق رضی اللّه عنهم قالوا حدثنا علی بن إبراهیم بن هاشم عن أبیه عن محمد بن أبی عمیر عن حمزة بن حمران قال قال أبو عبداللّه علیه السلام یقتل حفدتی بأرض خراسان فی مدینة یقال لها طوس من زاره إلیها عارفا بحقه أخذته بیدی یوم القیامة فأدخلته الجنة و إن كان من أهل الكبائر قال قلت جعلت فداك و ما عرفان حقه قال یعلم أنه إمام مفترض الطاعة شهید من زاره عارفا بحقه أعطاه اللّه تعالى له أجر سبعین ألف شهید ممن استشهد بین یدی رسول اللّه صلی الله علیه و الهعلى حقیقة و فی حدیث آخر قال قال الصادق علیه السلام یقتل لهذا و أومى بیده إلى موسى علیه السلام ولد بطوس و لا یزوره من شیعتنا إلا الأندر فالأندر (شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج۲، ص۲۵۶).