اشاعره که ترجمه آن در سال ۱۳۸۷ ش در انتشارات آستان قدس به چاپ رسید به بحث استطاعت خصوصاً استطاعت زراره توجه نشان داده است.۱ مقالاتی نیز به اندیشههای کلامی خاندان اعین پرداختهاند که مهمترین آنان عبارتاند از «زرارة بن اعین شیبانی، شبهات و رُدود» اثر سید علی رضا حسینی۲ که هدف نویسنده در این مقاله پاسخ به برخی شبهات مطرح از سوی اهل سنت به زراره بوده است.
بی شک نوشتاری با این هدف، استقصای کاملی از آرای کلامی خاندان اعین به همراه نخواهد داشت؛ نخست اینکه در بردارنده دیدگاه تمام اعضای خاندان نیست و سپس اینکه بسیاری از اندیشههای این خاندان همچون معرفت اضطراری و ایمان و کفر مورد اتهام واقع نشده است و همچنین نویسنده صرفا در صدد پاسخ به برخی از اتهامات وارده به زراره بوده نه تحلیل تاریخی اندیشههای کلامی خاندان اعین. مقاله دیگری نیز با رویکرد پاسخ به اتهامات به نام «بررسی روایات لعن زرارة بن اعین با توجه به جریانهای کلامی امامیه» توسط سهیلا پیروزفر و سعیده سادات موسوینیا نگاشته شده است که به دنبال پاسخ به روایات نکوهشگر در مورد زراره است؛۳ آنان به وجود آمدن اختلاف نظرهای کلامی را با بودن رویکردهای مختلف کلامی، امری بدیهی عنوان کردهاند. حال با توجه به هدف این مقاله، نه تنها به همه اندیشههای کلامی خاندان اعین اشاره نخواهد شد، بلکه حتی به تمام اندیشههای زراره نیز اشاره نخواهد شد؛ چرا که چندی از اندیشههای زراره (همچون صفات الهی) عامل صدور روایات سرزنشگر در حق زراره نبودهاند و در نتیجه مقصود این مقاله قرار نخواهند گرفت.
پایاننامه غیر جامع کارشناسی ارشد سید باقر حسینی کریمی با عنوان «زندگی،