بود و امام چهارم، علیبن حسین علیه السلام را نیز ملاقات کرده بود. اخبار وارده در كتب رجال و آثار ائمه اطهار علیهم السلام در مدح حمران متواتر است و از این احادیث چنين استفاده میشود كه در جلالت قدر بر زراره و سایر برادرانش پیشی دارد. بکیر بن اعین از اصحاب امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام و از راویان آن دو معصوم علیهما السلام بود. عبدالملک بن اعین از یاران نزدیک امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام محسوب میشود و با برادرانش بارها برای دیدار ائمه علیهم السلام به مدینه رفته و از محضر پرفیضشان بهره برده بود. از بین فرزندان اعین، موجهترین شخصیت در بین اهل سنت عبدالملک میباشد؛ ابن حجر العسقلانی عبد الملک بن أعین را شیخ صدوق شیعی، معرفی میکند. عبدالرحمن از اصحاب امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام و از فقها بود و از آن دو بزرگوار روایت نقل میکرد. گرچه بر اساس کلام ابو غالب، عبدالرحمن در زمان امامصادق علیه السلام چشم از جهان فروبست؛ امّا بر اساس کلام شیخ طوسی، وی بعد از حیات امام صادق علیه السلام نیز زنده بوده است.
این خاندان در زمینه معارف دینی، از دوران امام سجاد علیه السلام تا وفات ابوغالب زراری در سال ۳۶۸ ق فعال و مؤثر بودند و تلاش فراوانی برای فراگیری و نشر آموزههای اهل بیت علیهم السلام از خود نشان دادند. بازتاب فعالیتهای علمی این خاندان در متون روایی و کلامی امامیه، از تلاش و جدّیت این خاندان در فهم و نشر مسائلی همچون ایمان و کفر و استطاعت سخن به میان آورده. همچنین در کتب سایر فرق اسلامی نظریات خاصی در مسئله صفات الهی، استطاعت و معرفت اضطراری به این خاندان نسبت داده شده است که نشان از جایگاه علمی آنان در بین سایر طوایف مسلمانان است. به سبب همین جایگاه رفیع علمی خاندان اعین و تأثیر به سزای اندیشههای آنان در کلام امامیه و مطرح شدن شبهاتی پیرامون اندیشههای ایشان، پژوهش درباره اندیشههای کلامی این خاندان را ضروری مینماید.
آل اعین از جمله اندیشه ورزانی هستند که به مسائل جدید الورود به حوزه تفکر