143
اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین

مسئله و سعی در حل مسائل مرتبط با آن نشان دارد. برخی دیدگاه زراره در مسئله استطاعت را پایه دیدگاه معتزله در این زمینه دانسته‌اند.۱ نظریه زراره در مورد استطاعت، چالش‌های ‌زیادی برایش ایجاد کرد، به طوری که در مواردی نیز با تعابیر تند ائمه علیهم السلام مواجه شد.۲ از این رو، شاید بتوان گفت مهم‌ترین مسئله خط زراره در بین شیعیان همین موضوع بوده است. پذیرش یا نقد نظریه ‌زراره تا سال‌ها، تا عصر امام رضا علیه السلام و دوران حيات یونس بن‌عبدالرحمان، محل گفت‌وگوی شیعیان بوده است.۳ حتی شاید بتوان گفت محدث بزرگی همچون شیخ صدوق نیز پیرو اندیشه زراره بوده است؛ هرچند شیخ صدوق نامی از زراره نبرده، اما پیروی از نظریه استطاعت زراره در آثارش هویدا است.۴

1.. فان.اس، علم کلام و المجتمع، ص۴۵۵.

2.. حدثنا محمد بن مسعود، قال حدثنی جبریل بن أحمد، قال حدثنی محمد بن عیسى بن عبید، قال حدثنی یونس بن عبد الرحمن، عن عمر بن أبان، عن عبد الرحیم القصیر، قال، قال لی أبو عبداللّه علیه السلام ایت زرارة و بریدا فقل لهما ما هذه البدعة التی ابتدعتماها أ ما علمتما أن رسول اللّه صلی الله علیه و اله قال كل بدعة ضلالة قلت له إنی أخاف منهما فأرسل معی لیثا المرادی فأتینا زرارة فقلنا له ما قال أبو عبداللّه علیه السلام، فقال و اللّه لقد أعطانی الاستطاعة و ما شعر، فأما برید فقال لا و اللّه لا أرجع عنها أبدا (کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۴۸؛ برای نمونه بیشتر نک: همان، ص۱۴۵، ۱۴۷۔۱۴۸، ۱۵۰، ۱۵۹۔۱۶۰).

3.. حدثنی حمدویه و إبراهیم ابنا نصیر، قالا حدثنا العبیدی، عن هشام بن إبراهیم الختلی و هو المشرقی، قال قال لی أبو الحسن الخراسانی كیف تقولون فی الاستطاعة بعد یونس فذهب فیها مذهب زرارة و مذهب زرارة هو الخطاء، فقلت لا، و لكنه بأبی أنت و أمی ما یقول زرارة فی الاستطاعة و قول زرارة فیمن قدر و نحن منه براء و لیس من دین آبائك، و قال الآخرون بالجبر و نحن منه براء و لیس من دین آبائك، قال فبأی شی‏ء تقولون قلت بقول أبی عبداللّه علیه السلام و سأل عن قول اللّه عزّو جل وَ للّه عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیهِ سَبِیلًا، ما استطاعته قال، فقال أبو عبداللّه علیه السلام صحته و ماله فنحن بقول أبی عبداللّه علیه السلام نأخذ قال صدق أبو عبداللّه علیه السلام هذا هو الحق (کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۴۵).

4.. شیخ صدوق در کتاب التوحید در باب استطاعت بیشتر روایاتی را نقل كرده که استطاعت قبل از فعل را بیان می‌کنند. همچنین روایات فراوانی در ذم اندیشه زراره در مسئله استطاعت در کتاب کشی وجود دارد که هیچ کدام از آنها را شیخ صدوق در آثارش، از جمله کتاب التوحید، نقل نکرده است، در حالی که روایات کشی در تأیید زراره را در التوحید آورده است.


اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
142

انسان تحت مشیت خداوند خواهد بود. هشام بن‌سالم از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که خدا كریم‏تر از آن است که مردم را به آنچه توانش را ندارند، تكلیف كند و مقتدرتر از آن است كه در حوزه سلطنت و حكم او چیزى مخالف اراده‌اش باشد.۱ از دیگر منسوبان به گروه دوم، هشام بن‌حرول است. وی استطاعت را مجموعه اسباب و عواملی می‌دانست که فعل بدون آنها محقق نمی‌شود؛ از این رو، استطاعت بر فعل مقدم خواهد بود.۲

در جمع‌بندی نهایی باید گفت بازگشت تمام این اقوال۳ به دو نظریه اصلی است: استطاعت قبل از فعل و استطاعت مع الفعل. در حقیقت اگر تفاوتی هم وجود داشته باشد به مبانی این دو نظریه و جایگاه مشیت الهی در تحقق خارجی فعل از منظر این دو نظریه بازمی‌گردد: استطاعت از چه اجزایی تشکیل شده است؟ آیا آلت استطاعت جزو استطاعت است؟ آیا مشیت الهی جزو استطاعت است؟ در صورتی که مشیت الهی جزئی از استطاعت نباشد، نقش آن در تحقق خارجی افعال چیست؟

آل‌اعین و استطاعت

مسئله استطاعت مهم‌ترین مسئله کلامی است که زراره در مورد آن نظریه‌پردازی كرده است.۴ وجود کتاب الاستطاعه والجبر در میان آثار زراره۵ از عنایت او به این

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۰.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص ۴۳.

3.. برای آشنایی بیشتر با این جریان‌ها نک: رحیمی، «تبیین استطاعت از منظر متکلمان امامیه تا قرن چهارم».

4.. شاهد بر این ادعا، روایات فراوانی است که در منابع حدیثی و رجالی شیعه آمده و به دیدگاه زراره در مورد مسئله استطاعت اشاره دارد؛ همچنین کتب فِرق، مثل مقالات اشعری (اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۳)، زراره را یکی از نظریه‌پردازان شیعه در مسئله استطاعت معرفی کرده‌اند.

5.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۴۔ ۷۵.

  • نام منبع :
    اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 865
صفحه از 208
پرینت  ارسال به