101
اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین

این دو آیه، روایات فراوانی از ائمه علیهم السلام درباره معرفت فطری رسیده است.۱

روایات فراوانی از خاندان اعین در زمینه معرفت فطری بر جای مانده است که نشان از دغدغه ایشان در این زمینه است. فراوانی روایات نسل نخست این خاندان از امام باقر علیه السلام، گواهی می‌دهد که اینان از پیشگامان طرح این مسئله در شیعه بوده‌اند.۲ بررسی روایات این خاندان بیانگر این است که اغلب روایات ایشان در مسئله معرفت به آیات قرآن کریم، به‌خصوص دو آیه یادشده، بازمی‌گردد. چرایی این نوع آغاز را باید در قرآن‌پژوه بودن این خاندان جست. خاندان اعین، به‌خصوص حمران و زراره، با قرآن کریم مأنوس بودند و در مورد آیات قرآن، از جمله دو آیه یادشده، سؤالات متعددی از ائمه علیهم السلام پرسیده‌اند؛ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مثلاً زراره از امام باقر علیه السلام در مورد آیه فطرت می‌پرسد و امام علیه السلام پاسخ می‌دهد: مراد این است که خدواند مردم را بر فطرت توحیدی خلق كرده است. زراره ادامه می‌دهد كه آیا دلیل «بلی» گفتن مردم مواجهه با خدا بود و آن حضرت علیه السلام سر مبارک ‌را به علامت تأييد تکان می‌دهد و می‌فرماید: اگر این مخاطبه و میثاق نبود، هیچ کس خدا و رازق خود را نمی‌شناخت.۳ در گزارشی دیگر، زراره می‌گوید از امام باقر علیه السلام در مورد آیه (حنفاء للّه غیر مشرکین) پرسیدم و گفتم حنیفیت به چه معنا است؟ حضرت فرمود: منظور فطرتی است که آفرینش انسان‌ها بر آن استوار است و خلقت آن قابل تبدیل نیست.

1.. حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج۴، ص ۱۸۲۔۱۸۶؛ ج۲، ص ۹۲۔۱۰۱.

2.. اگرچه در کلمات دیگر معصومان، از جمله امام علی علیه السلام، روایتی در مورد معرفت فطری وجود دارد، مطرح شدن آن در سطح وسیع و تبدیل شدنش به یک نظریه کلامی در عصر صادقین اتفاق افتاده است. با مراجعه به روایات تفسیری دو آیه مشهور به فطرت و میثاق، مشاهده می‌شود که بیشترین و تفصیلی‌ترین روایات امام باقر علیه السلام در این عرصه را خاندان اعین نقل كرده‌اند. همچنان‌که این خاندان سهم زیادی در نقل روایات عالم میثاق از امام باقر علیه السلام دارند.

3.. شیخ صدوق، التوحید، ص ۳۳۰.


اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
100

معرفت فطری

یکی از گونه‌های معرفت اضطراری که بیشتر امامیان نخستین به تبعیت از روایات آن را پذیرفته‌اند، معرفت فطری است. معرفت فطری را خداوند متعال در ضمیر و نهاد انسان‌ها به ودیعه گذاشته است؛ به تعبیر دیگر، خداوند متعال انسان را بر معرفت و شناخت خویش آفریده است.۱ باورمندان به معرفت فطری از امامیان نخستین، معتقدند که خداوند در عالمی پیش از عالم دنیا (موسوم به عالم ذرّ) خود را بر انسان‌ها عرضه داشته و از همه آنان بر ربوبیت خویش اقرار گرفته است. همه بنی آدم در آن عالم به ربوبیت حضرت حق شهادت داده‌اند و از آنجا که این شهادت مبتنی بر شناخت بوده است، معلوم می‌شود همه انسان‌ها معرفت و شناخت به خداوند پیدا کرده‌اند و این معرفت در ذات‌شان به‌گونه‌ای نهادینه شده است که اگر نبود هیچ‌گاه معرفت‌اللّه برای انسان حاصل نمی‌شد.۲ از این رو، معرفت به امور فطری - که طبق روایات امامیه شامل معرفت به خدا، رسول و امام است۳ - گونه خاصی از معرفت اضطراری است که در واقع، فاعل آن خداوند متعال است.

با مراجعه به روایات معرفت فطری روشن می‌شود که غالب معتقدان به اين معرفت به دو آیه از قرآن کریم اشاره دارند و بسیاری از دانشوران در مسیر دست‌یابی به مقصود این آیات، با مسئله معرفت فطری آشنا شده‌اند. یکی از این دو آیه شریفه، آیه معروف به آیه فطرت۴ و دیگری آیه میثاق۵ است. در منابع تفسیری و روایی، ذیل

1.. برای نمونه نک: شیخ صدوق، التوحید، ص۳۲۹.

2.. برای نمونه نک: صفار، بصائر الدرجات، ج ۱، ص۷۱ ؛ کلینی، الکافی، ج ۲، ص ۱۳.

3.. صفار، بصائر الدرجات، ج ۱، ص۸۱؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۳.

4.. (فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَة اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ) (سورۀ روم: آیۀ ۳۱).

5.. (وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‌ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ) (سورۀ اعراف، آيۀ ۱۷۲).

  • نام منبع :
    اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 853
صفحه از 208
پرینت  ارسال به