ابوخالد جزو نخستین یاران امام سجاد علیه السلام بود و بعدها چند نفر دیگر به امامت امام سجاد علیه السلام گرایش پیدا کردند. همچنین بر اساس نقل ابوغالب، حمران بناعین به دست ابوخالد کابلی به تشیع گرایش پیدا کرد؛ از این رو، میتوان چنین برداشت كرد که حضور ابوخالد در کوفه پررنگ و احتمالاً درازمدت بوده است.
حمران
بر اساس نقل ابوغالب زراری، حمران به دست ابوخالد کابلی به تشیع گروید.۱ شواهد چنین مینمایاند كه گرایش حمران به تشیع به احتمال قریب به یقین، در زمان امام سجاد علیه السلام روی داده است. اگر دیدار حمران با ابوخالد در عراق واقع شده باشد، حتماً در عصر امام سجاد علیه السلام بوده است؛ زیرا ابوخالد در زمان حجاج از این شهر خارج شده است و اگر وی را در حجاز ملاقات کرده باشد، باز باید به احتمال زیاد در عصر امام سجاد علیه السلام بوده باشد؛ چون حمران با امام سجاد علیه السلام آشنا بوده، از آن حضرت حدیث استماع میکرده۲ و در مسائل علمی به ایشان مراجعه میکرده است.۳ این مسئله میتواند نشان از تشیع حمران در این زمان باشد؛ در نتیجه در هر دو صورت، تشیع حمران در عصر امام سجاد علیه السلام رخ داده است.
حیات علمی حمران قبل از تشیعش آغاز شده بود و وی علوم مختلفی را آموخته
1.. ابوغالب زراری، رسالة ابىغالب، ص۱۳۰ و ۱۳۵.
2.. شیخ مفید، الاختصاص، ص۲۹۷.
3.. حدثنا أحمد بن محمد عن الحسین بن سعید عن فضالة عن الحرث البصری قال أتانا الحكم بن عیینة قال إن علی بن الحسین قال إن علم علی كله فی آیة واحدة قال فخرج حمران بن أعین لیسأله فوجد علی بن الحسین قد قبض فقال لأبی جعفر علیه السلام إن الحكم بن عیینة حدثنا أن علی بن الحسین قال إن علم علی علیه السلام كله فی آیة واحدة قال أبو جعفر علیه السلام و ما تدری ما هو قال قلت لا قال هو قول اللّه تبارك و تعالى و ما أرسلنا من قبلك من رسول و لا نبی و لا محدث (صفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۳۶۹).