شده است؛ مثلاً در ترجمه برخی از اعضای این خاندان، بر برادر بودن با زراره و حمران اشاره شده است.۱ همچنین در کتب حدیثی پسوند «آلسام» برای وی ذکر شده۲ که در مورد هیچکدام از اعضای این خاندان چنین پسوندی وجود ندارد.
در نهایت با وجود آنکه عبدالاعلی بناعین از دانشوران عرصه کلام بوده، هیچگونه ارتباط علمی بین وی با سایر اعضای خاندان اعین(برادران و نسلهای متأخر)، در منابع حدیثی و رجالی، ذکر نشده است، در حالی که بین سایر اعضای این خاندان شاهد مراودات علمی هستیم.۳ با وجود این، طبق سخن شیخ طوسی، عبدالاعلی از اصحاب امام صادق علیه السلام است۴ و روایات متعددی از آن حضرت در موضوعات مختلف دارد.۵ او اقدام به مباحثات کلامی میکرده است.۶ عبدالاعلی در بین علمای اهل سنت غیر ثقه معرفی شده است۷ كه شاید این مطلب بتواند شاهدی بر تشیع وی باشد.
برجستهترین فرزندان اعین
زراره، عبدالملک، حمران، عبدالرحمان و بکیر با فضیلتترین فرزندان اعين بودند كه زراره درعرصه فقه از دیگران برتر بود.۸ در این پژوهش زندگی این پنج تن و
1.. شیخ طوسی، رجال، ص ۱۳۹ و ۱۴۰.
2.. کلینی، الکافی، ج ۵، ص ۳۳۴؛ شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج ۷، ص۴۰۰۔۴۰۱.
3.. مثلاً شاهد مراودات علمی زراره با حمران و همچنین حمزه و محمد بنحمران و عبداللّه بنبکیر با زراره هستیم که در موضوعات مختلفی از این کتاب به آنها اشاره شده است.
4.. شیخ طوسی، رجال، ص۲۴۲.
5.. کلینی، الکافی، ج ۱، ص۶۱، ۱۶۴، ۲۳۴.
6.. کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۳۲۰.
7.. ذهبی، وفیات المشاهیر و الاعلام، ج ۱۰، ص ۳۰۴.
8.. ابوغالب زراری، رسالة ابىغالب، ص۱۸۸.