179
اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین

بدون هر توضيحی، روایتی مبنی بر خلقت ائمه علیهم السلام از نور جنب اللّه‌‌ مطرح کرده است.۱ گفتنی است از دیگر اعضای این خاندان، روایتی در این زمینه نرسیده است.

مسئله مهم دیگری که پرده از جایگاه رفیع ولایت اهل‌بیت علیهم السلام برمی‌دارد، مسئله اخذ میثاق از بندگان در «عالم الست» است. باورمند به این موضوع، ولایت و امامت را نه‌تنها یک ولایت سیاسی، بلکه یک عهد الهی و ربانی می‌داند که در اولین مرحله خلقت انسان‌ها مطرح و در مورد آن تعهد گرفته شده است. خاندان اعین معتقد بودند که امامت، عهدی الهی است که شیعیان پیش از این عالم به آن متعهد شده‌اند. برای نمونه، بکیر بن‌اعین بر آن است که در میثاق، از شیعیان بر ولایت اهل‌بیت علیهم السلام پیمان گرفته شده است.۲ حمران نیز با نقل چند روایت در این موضوع، اعتقادش به عهد الهی بودن امامت را نشان می‌دهد.۳

از دیگر مسائلی که مقامات معنوی افراد را مشخص می‌کند، توان شفاعت انسان‌ها در روز دادرسی است. حمران با نقل روایاتی در مورد مقام شفاعت

1.. قال محمد بن العباس رحمه اللّه حدثنا أحمد بن هوذة الباهلی عن إبراهیم بن إسحاق عن عبداللّه بن حماد عن حمران بن أعین عن أبان بن تغلب عن جعفر بن محمد عن أبیه عن آبائه علیهم السلام فی قول اللّه عز‌و‌جل یا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللّه قال خلقنا و اللّه من نور جنب اللّه خلقنا اللّه جزءا من جنب اللّه و ذلك قوله عزّو جل یا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللّه یعنی فی ولایة علی علیه السلام (استرآبادی، تأویل‏ الآیات ‏الظاهرة، ص۵۰۸). شایان ذکر است كه این روایت در کتب مقدم بر تأویل الآیات الظاهره وجود ندارد. چون این حدیث ناظر بر آیه «یا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللّه» است، برای یافتن معنایش نخست باید معنای این آیه را پیدا کرد. ترجمه‌های مختلفی در مورد این آیه وجود دارد که به نظر می‌رسد ترجمه تفسیر المیزان مناسب‌تر از سایر ترجمه‌ها باشد: «وا حسرتا بر من از آن ستم‏ها كه به درگاه خدا روا داشتم، اعتراف مى‏كنم كه به‌راستى از مسخره‌كنندگان بودم» (علامه طباطبایی، المیزان، ج۱۷، ص ۴۲۲). با توجه به این ترجمه و همچنین معنای لغوی «جنب» - الجیم و النون و الباء أصلان متقاربان أحدهما: النَّاحیة، و الآخر البُعْد (ابن‌فارس، معجم مقاییس اللغة، ج‏۱، ص ۴۸۳) - می‌توان این حدیث را چنین ترجمه کرد که ائمه علیهم السلام از نور درگاه خداوند متعال خلق شده‌اند.

2.. برقی، ‏محاسن، ج۱، ص ۱۳۵.

3.. برای نمونه نک: عیاشی، تفسیر العیاشی، ج ۲، ص۱۲۶.


اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
178

منحصر شده است.۱ وقتی در فرق بین امام و نبی به مسئله کوچکی چون تعداد ازدواج‌های ‌پیامبر صلی الله علیه و اله اشاره شده است، آیا شایسته نبود در صورت وجود تفاوت در حق تشریع بین امام و نبی، آن نیز بیان می‌شد؟ برداشت محدثان نخستین نیز گواه بر این مسئله است. صفار در کتاب بصائر، بابی با عنوان «ما فوض الی رسول اللّه صلی الله علیه و اله‌‌ فقد فوض الی ائمه علیهم السلام»۲ تدوین کرده است. گویا کلینی نیز بر این اعتقاد بوده، ‌‌‌چرا که در کتاب کافی بابی به نام «التفویض الی رسول اللّه‌‌ و الی الائمه فی امر دین» تألیف کرده است.۳ با وجود باورمندی زراره و حمران به اصل مسئله تفویض، گویا در برخی مصادیق آن با یكدیگر اختلاف داشته‌اند.

در گزارشی حمران و زراره به محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب می‌شوند و حمران اختلاف نظر خود و زراره درباره تفویض تعیین اوقات نماز به پیامبر صلی الله علیه و اله را مطرح می‌کند و آن حضرت علیه السلام کلام زراره را تأیید می‌کند.۴

مقامات معنوی امامان علیهم السلام

معرفی جایگاه رفیع معنوی امامان علیهم السلام به شیعیان، مورد اهتمام آل‌اعین بوده است. یکی از مهم‌ترین مباحث در این زمینه خلقت فرامادی ائمه اطهار علیهم السلام است. حمران

1.. همان، ص۲۷۰.

2.. صفار، بصائر الدرجات، ص۳۸۳.

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۶۵.

4.. علی بن إِبْراهِیم عن أَبیه عن ابْن أَبی عمَیر عن عمر بْن أُذَینَة عن زرارَةَ قَال: كُنْت قَاعداً عند أَبِی عبداللّه علیه السلام أَنَا و حمْران بن أَعْین فقال لَهُ حُمْرَان مَا تَقُول فِیمَا یقول زرارة و قَدْ خَالَفْتُهُ فِیه فَقَال أَبو عبداللّه علیه السلام مَا هو قَال یزْعم أَنَّ موَاقِیت الصَّلَاة كَانَتْ مُفَوَّضَة إِلَى رسول اللّه صلی الله علیه و اله هو الَّذی وضعها فقَال أَبو عبداللّه علیه السلام فَمَا تَقول أَنْتَ قُلْتُ إِنَّ جَبْرَئِیل أَتَاهُ فِی الْیوْمِ الْأَوَّل بالْوَقْت الْأَوَّل و فی الْیوْم الْأَخِیر بِالْوَقْت الْأَخِیر ثمَّ قَال جَبْرَئِیل مَا بَینَهُمَا وقْت فَقَال أَبُو عبداللّه علیه السلام یا حمْرَان إِن زُرَارَة یقُول إِنَّ جَبْرَئِیل إِنَّما جَاءَ مشِیراً عَلَى رسُول اللّه صلی الله علیه و اله و صدَق زرَارَة إِنَّمَا جعل اللّه ذَلِك إِلَى محمَّد صلی الله علیه و اله فَوَضعَه و أَشَار جَبْرَئِیل به عَلَیهِ (همان، ج ۳، ص ۲۷۳).

  • نام منبع :
    اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 925
صفحه از 208
پرینت  ارسال به