منحصر شده است.۱ وقتی در فرق بین امام و نبی به مسئله کوچکی چون تعداد ازدواجهای پیامبر صلی الله علیه و اله اشاره شده است، آیا شایسته نبود در صورت وجود تفاوت در حق تشریع بین امام و نبی، آن نیز بیان میشد؟ برداشت محدثان نخستین نیز گواه بر این مسئله است. صفار در کتاب بصائر، بابی با عنوان «ما فوض الی رسول اللّه صلی الله علیه و اله فقد فوض الی ائمه علیهم السلام»۲ تدوین کرده است. گویا کلینی نیز بر این اعتقاد بوده، چرا که در کتاب کافی بابی به نام «التفویض الی رسول اللّه و الی الائمه فی امر دین» تألیف کرده است.۳ با وجود باورمندی زراره و حمران به اصل مسئله تفویض، گویا در برخی مصادیق آن با یكدیگر اختلاف داشتهاند.
در گزارشی حمران و زراره به محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب میشوند و حمران اختلاف نظر خود و زراره درباره تفویض تعیین اوقات نماز به پیامبر صلی الله علیه و اله را مطرح میکند و آن حضرت علیه السلام کلام زراره را تأیید میکند.۴
مقامات معنوی امامان علیهم السلام
معرفی جایگاه رفیع معنوی امامان علیهم السلام به شیعیان، مورد اهتمام آلاعین بوده است. یکی از مهمترین مباحث در این زمینه خلقت فرامادی ائمه اطهار علیهم السلام است. حمران
1.. همان، ص۲۷۰.
2.. صفار، بصائر الدرجات، ص۳۸۳.
3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۶۵.
4.. علی بن إِبْراهِیم عن أَبیه عن ابْن أَبی عمَیر عن عمر بْن أُذَینَة عن زرارَةَ قَال: كُنْت قَاعداً عند أَبِی عبداللّه علیه السلام أَنَا و حمْران بن أَعْین فقال لَهُ حُمْرَان مَا تَقُول فِیمَا یقول زرارة و قَدْ خَالَفْتُهُ فِیه فَقَال أَبو عبداللّه علیه السلام مَا هو قَال یزْعم أَنَّ موَاقِیت الصَّلَاة كَانَتْ مُفَوَّضَة إِلَى رسول اللّه صلی الله علیه و اله هو الَّذی وضعها فقَال أَبو عبداللّه علیه السلام فَمَا تَقول أَنْتَ قُلْتُ إِنَّ جَبْرَئِیل أَتَاهُ فِی الْیوْمِ الْأَوَّل بالْوَقْت الْأَوَّل و فی الْیوْم الْأَخِیر بِالْوَقْت الْأَخِیر ثمَّ قَال جَبْرَئِیل مَا بَینَهُمَا وقْت فَقَال أَبُو عبداللّه علیه السلام یا حمْرَان إِن زُرَارَة یقُول إِنَّ جَبْرَئِیل إِنَّما جَاءَ مشِیراً عَلَى رسُول اللّه صلی الله علیه و اله و صدَق زرَارَة إِنَّمَا جعل اللّه ذَلِك إِلَى محمَّد صلی الله علیه و اله فَوَضعَه و أَشَار جَبْرَئِیل به عَلَیهِ (همان، ج ۳، ص ۲۷۳).