اصحاب، حمران نخستین كسی بوده که از جایگاه امامان علیهم السلام سؤال کرده است.
خاندان اعین و اتهام فطحی بودن
از اتهاماتی که به زراره و خاندانش نسبت داده شده، فطحی بودن است. برخی معتقدند كه زراره و خاندانش، امامت امام کاظم علیه السلام را نپذیرفتند و به امامت عبداللّه افطح گردن نهادند.۱ از آنجا که مستند چنین اتهامی به زراره، متمایز از سایر اعضای این خاندان است، این اتهام را ابتدا درباره زراره و سپس درباره سایر اعضای خاندان اعین بررسی میكنيم.
مهمترین دستآویز اتهام زنندگان به زراره این بود كه وی پس از شهادت امام صادق علیه السلام امامت امام کاظم علیه السلام را تأیید نكرد.۲ این واقعه در منابع شیعی، به خصوص رجال کشی، نیز بازتاب داشته است. گزارشهای به ظاهر متعارضی در این کتاب وجود دارد که میتواند اتهام فرضیه فطحی بودن زراره را تقویت کند؛ از اینرو، برای پاسخ به این اتهامات، بازخوانی این گزارشها ضروری به نظر میرسد. ظاهر برخی گزارشها حکایت از این دارد که زراره پس از شهادت امام صادق علیه السلام، در امامت امام موسی کاظم علیه السلام تردید داشته و برای روشن شدن مسئله، فرزندش عبید را روانه کوفه كرده است. در یکی از این گزارشها آمده است:
على بنیقطین گفت: زمانى که حضرت اباعبداللّه علیه السلام به شهادت رسیدند، در بین مردم درباره امامت عبداللّه بنجعفر اختلاف به وجود آمد. عدهاى به امامت عبداللّه و عدهاى به امامت ابىالحسن علیه السلام قائل شدند. زراره فرزندش عبید را صدا زد و فرمود: «آنان که به امامت عبداللّه