آفرینش افعال قبیح و زشت در معصومین تبیین کردهاند.۱
همانگونه که آشکار است، این تعریف منشأ عصمت را فعل الهی و عدم آفرینش گناه از سوی خداوند میداند.۲ تفتازانی اشکال را دریافته و برای علاجش قیدی بر آن افزوده است: «مع بقاء قدرته واختیاره».۳
تفتازانی درجای دیگر، عصمت را خلق قدرت بر طاعت تعریف کرده است.۴
افزون بر تعریف عصمت، تعدادی از اشاعره در ذیل آیات مربوط به عصمت انبیا نیز به جبری بودن عصمت تصریح کردهاند و منشأ عصمت را فعل و اراده خداوند دانستهاند. یک نمونه از این موارد، تصریح فخر رازی در ذیل آیات ۷۳ تا ۷۵ سوره اسرا است: (وَ إِن كَادُوا لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ ٱلَّذِى أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتَفْتَرِىَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَ إِذًا لَّا تَّخَذُوكَ خَلِيلاً * وَ لَوْلَا أَن ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَئْا قَلِيلاً * إِذًا لَأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ ٱلْحَيَوٰةِ وَ ضِعْفَ ٱلْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا).
وی در ذیل آیه مینویسد: «اصحاب ما بر صحت دیدگاهشان که عصمت از معاصی، جز با توفیق الهی حاصل نمیگردد به این آیه احتجاج کردهاند». وی سپس این دیدگاه را توضیح میدهد.۵
در ادامه وی دیدگاه معتزله را درباره این آیه نقل میکند. بر اساس نقل او، از دیدگاه معتزله مقصود از «تثبیت» در این آیه، الطافی است که پیامبر را از اعتماد به مشرکان بازمیدارد و مقصود از الطاف، مطالبی است که به ذهن
1.. برای اطلاع بیشتر ر.ک: هاشمی تنکابنی، عصمت، ضرورت و آثار، ص۲۴ - ۲۵.
2.. برای دیدن برخی از نقدهای این دیدگاه ر.ک: حیدری، عصمت در قرآن، ص۱۲۷ - ۱۳۲.
3.. التفتازانی، شرح العقائد النسفیة، ص۹۹.
4.. «العصمة، خلق قدرة الطاعة» (التفتازانی، شرح المقاصد، ص۳۱۲).
5.. الرازی، التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب)، ج۲۱، ص۳۸۰.