75
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

مسئله خلق اعمال، مبنای داوری ما در این مسئله باشد، ازآنجاکه اهل حدیث افعال انسان را مخلوق خدا می‏دانند۱، باید معصوم را در ترک گناه مجبور بدانند. به عبارت دیگر، آنان عصمت را تنها از سوی خدا می‏دانند و برای اراده عبد در آن تأثیری قائل نیستند. بررسی روایات نقل‏شده از سوی اهل حدیث به‏ویژه در ذیل آیات موهم صدور لغزش از سوی انبیا این مطلب را تأیید می‏کند.۲

برخی از اشاعره

بزرگان اشاعره در اشاره یا تصریح به منشأ عصمت، به طور یکسان ابراز نظر نکرده‏اند. برای کشف دیدگاه آنان باید سه محور را مورد توجه قرار داد: ۱. تعریف عصمت از سوی هر یک از آنان؛ ۲. چگونگی برداشت هر یک از آنان با آیات و روایات مربوط به این موضوع، ۳. مبنای هر یک از آنان در خلق اعمال. نخست باید توجه داشت که بررسی نوشته‏های اشاعره نشان می‏دهد که به منشأ عصمت در هیچ‏یک از آثار بزرگان اشاعره تصریح نشده است. پس از

1.. ر.ک: الشثری، شرح متون العقیدة، ص۳۳ - ۳۴ و ۱۲۲.

2.. ر.ک: السیوطی، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۴، ص۱ (داستان یوسف علیه السّلام).


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
74

کسانی دانست که منشأ عصمت را فعل خداوند می‏دانند:

جبرگرایان خالص۱

بر اساس جبرگرایی خالص، مانند آنچه به جهم بن صفوان نسبت داده شده، همه افعال انسان فعل خداست.۲ لذا این دسته از جبرگرایان طبق مبنای خود باید همه افعال معصوم را به خدا نسبت دهند. البته بررسی منابع موجود، ابراز نظر آنان را درباره منشأ عصمت و حتی تعریف آن را از سوی این گروه نشان نمی‏دهد. ازاین‎رو تنها راه موجود برای استخراج دیدگاه این دسته درباره منشأ عصمت، رجوع به مبنای آنان درباره افعال اختیاری انسان خواهد بود.

برخی از اهل حدیث

بررسی نوشته‏های برخی از اهل حدیث نه‏تنها تصریحی به منشأ عصمت ندارد، بلکه تعریفی روشن برای عصمت نیز ارائه نمی‏دهد۳.۴ اگر مبنای اهل حدیث در

1.. ممکن است به ذهن برسد که «برخی از گروه‏ها و افرادی که دراینجا نظراتشان مورد بررسی قرار می‏گیرد حتی مشخص نیست که «آیا پیامبران و ائمه علیهم السّلام را معصوم می‏دانند یا نه؛ تا ما درباره منشأ عصمت آنان از دیدگاه این دسته به بررسی بپردازیم». ازاین‏رو ذکر دیدگاه آنان سودی نخواهد داشت. پاسخ، این است که اولاً همانگونه که در عبارات فوق گذشت، این بحث بر اساس مبنای گروه‏ها و افراد است و نه الزاماً بنا بر تصریح آنان به مجبور یا مختار بودن معصومان در افعال خویش؛ زیرا بر اساس روش عقلایی، هر گروه یا فردی به لوازم سخن و مبنای خویش، مؤاخذه و با آن لازم، علیه او احتجاج می‏شود و عقلا در این رویکرد با هم اختلاف ندارند؛ ثانیاً این بحث با افراد خاص و گروه‏های ویژه نیست تا این اشکال وارد باشد بلکه سخن با هر کسی است که این مبنا (مانند جبر خالص) را پذیرفته باشد. بنابراین ضرورتی ندارد تا ما دقیقاً مبنای افراد و گروه‏ها را در همه دیدگاه‏های اعتقادی خویش بدانیم تا بتوانیم دربارۀ آنان به داوری بپردازیم.

2.. ر.ک: الاشعری، مقالات الإسلامیین واختلاف المصلین، ص۲۷۹ و الحلی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص۳۰۸؛ و برای اطلاع بیشتر ر.ک: قاضی، مقالات الجهم بن صفوان واثرها فی الفرق الاسلامیة، ج۲، ص۷۱۳ - ۷۱۷.

3.. ر.ک: برای نمونه ر.ک: اللالکائی، شرح اصول اعتقاد اهل السنة والجماعة. وی در این کتاب، نه به بحث عصمت پرداخته و نه به منشأ آن اشاره دارد.

4.. احتمالاً یکی از تعریف‏هایی که سعد بن عبد اللّٰه اشعری (حداکثر متوفای ۳۰۱ق) درباره عصمت( ( نقل کرده به دیدگاه اهل حدیث نظر دارد: «... فقال بعضهم: العصمة هو مانع من اللّٰه فی الانبیاء و الرسل: یمنعهم عن المعاصی و الفواحش؛ لما اراد منهم التبلیغ والاداء عنه، وهم فعل اللّٰه فیهم، ولیس للعباد فی عصمتهم صنع» (الأشعری القمی، ناسخ القرآن و منسوخه و محکمه و متشابهه، ص۳۶۶). این تعریف با دیگر مبانی اهل حدیث نیز، سازگار به نظر می‏رسد. نیاز به توضیح ندارد که این تعریف نمی‏تواند ناظر به دیدگاه اشاعره و ماتریدیه و یا شیعه باشد؛ زیرا در زمان نگارش این کتاب، اشعری (م۳۲۴ ق) و ماتریدی (م۳۳۳ق)، عقاید تدوین‏شده یا شایع‏شده در فضای علمی آن زمان (به‏ویژه در محل وفات سعد بن عبد اللّٰه یعنی رستمدار (شهرستان نور مازندران) نداشته‏اند تا ارزش نقل داشته باشد. همچنین هیچ شاهدی در نوشته‏های امامیه تا تاریخ تألیف این کتاب یافت نمی‏شود که بر جبرگرا بودن شیعیان در زمینه افعال معصومان دلالت کند (برای سال و محل وفات سعد بن عبد اللّٰه ر.ک: الحلی، ترتیب خلاصة الاقوال، ص۷۸). همچنین برای دیدن این تعریف و رد آن –که در بخش سوم این نوشته در رد اهل حدیث نیز خواهد آمد - ر.ک: المجلسی، بحار الانوار، ج۹۰، ص۸۹ (باب ما ورد عن أمیر المؤمنین صلوات اللّٰه علیه فی أصناف آیات القرآن وأنواعها، وتفسیر بعض آیاتها بروایة النعمانی).

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 793
صفحه از 258
پرینت  ارسال به