73
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

فصل اول:

دیدگاه متکلمان

مقدمه

متکلمان مسلمان هر یک طبق مبانی خویش به تبیین ابعاد عصمت پرداخته و به منشأ آن اشاره یا تصریح کرده‏اند. اگر از جزئیات هر یک از دیدگاه‏های متکلمان درباره تبیین جزئیات منشأ عصمت صرف نظر شود، به طور کلی می‏توان رویکردهای آنان را دو گروه کلی دانست: گروهی که منشأ عصمت را خدا می‏دانند و عده‏ای که منشأ را خدا و معصوم می‏شمارند:۱

فعل خدا

متکلمانی که قائل به جبر بوده‏اند، طبق مبنای خود در ذیل این دسته می‏گنجند. جبرگرایان فاعل افعال انسان را خدا می‏دانند؛ ازاین‎رو باید همه افعال معصوم مانند ترک گناه را هم فعل خداوند بدانند. فرقه‏ها و افراد زیر را می‏توان در زمره

1.. فرض دیگری که متصور است اینکه منشأ عصمت را خود معصوم تلقی کنند. تتبع در آثار متکلمان، نشان می‏دهد که هیچ‏یک از آنان، عصمت را انحصاراً فعل معصوم نمی‏دانند. البته اگر کسی سخن گروه‏هایی از مفوضه مانند معتزله را چنین فهم کند که تنها عامل عصمت، اختیار و فعل معصوم است، می‏تواند این گروه‏ها را مصداق قائلان این فرض بداند (ر.ک: الرازی، اعلام النبوة، ص۴۱). مطالعه آثار گروه‏هایی مانند معتزله چنین تلقی‏ای را از منشأ عصمت به دست نمی‏دهد.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
72
  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 728
صفحه از 258
پرینت  ارسال به