69
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

بخش دوم:

دیدگاه‏ها درباره منشأ عصمت از گناه


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
68

دارد که یکی از دو طرف فعل یا ترک برای فاعل، ممکن نباشد. شاهد اینکه معصومان، در افعال خویش مجبور نیستند، گذشته از ادله عقلیه قطعیه، برخی از آیات قرآن مجید است؛ مانند آیه ۸۸ سوره انعام: (وَٱجْتَبَيْنَاهُمْ وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ * ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ يَهْدِى بِهِ‏مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَلَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عُنْهُم مَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ) (این نشان می‏دهد آنان می‏توانستند شرک بورزند و اگر ممکن نبود، عبارت «لو اشرکوا»، معنا نداشت) و یا آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده: (يَا أَيُّهَا ٱلرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ) (که نشان می‏دهد اگر پیامبر در تبلیغ مجبور بود، قضیه شرطیه «ان لم تفعل» معنا نداشت).۱

1.. برای اطلاع بیشتر ر.ک: الطباطبائی، المیزان، ج ۱۱، ص۱۶۳ ـ ۱۶۴.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 774
صفحه از 258
پرینت  ارسال به