طور توأمان است: خدای سبحان با حمایت ویژه از معصوم به روشهای گوناگون و معصوم با تلاش خویش در ترک گناهان.
به عبارت دیگر، از بسیاری آیات و روایات فهمیده میشود که معصوم، نهایت تلاش خود را برای ترک معصیت انجام میدهد و امدادهای غیبی مانند اعطای علم و روحالقدس هم او را یاری میکنند. ظاهراً این فرایند در همه اعمال معصوم، جاری است.
همچنین از این نصوص استفاده میشود که بین برخی از این عوامل ترتیب زمانی وجود دارد؛ مانند اینکه «خدای سبحان آنان را در نسل پاک قرار داده» که نسبت زمان ترک معصیت از سوی معصوم، تقدم زمانی دارد؛ اما در برخی موارد ترتیب زمانی روشنی وجود ندارد (مانند اینکه معصوم تلاش خود را در ترک گناه به کار بسته و همزمان با علم ویژه یا روحالقدس حمایت شده است). این مطلب نیز بدیهی است که این عوامل، «مانعة الجمع» نیستند؛ مانند اینکه معصوم، هم دارای خلقت ویژه است و هم دارای طهارت مولد و هم دارای علم اعطایی و هم با روحالقدس یا فرشتهای دیگر تأیید میشود. ازاینرو همزمانی این عوامل، هم ممکن است و هم واقع شده.
همچنین گفتنی است که هیچیک از مؤلفههای عصمت، سبب مجبور بودن وی نیست. یکی از اصلیترین عناصر عصمت، علم است که از سوی خدای سبحان بدون واسطه یا به واسطه روحالقدس یا غیر آن به معصوم اعطا میگردد؛ اما علم، اختیار وی را در کارهای ارادی خویش سلب نمیکند؛ زیرا علم، از مبادی اختیار است و قوت علم، چیزی جز قوت اراده را در پی ندارد؛ مانند اینکه کسی که در پی سلامت خویش است یقین کند مایعی، سمی کشنده است و لذا با اختیار خود، از نوشیدن آن سر باز زند. اجبار تنها هنگامی معنا