65
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

بررسی و پاسخ اجمالی دو پرسش

اگر بیشتر عواملی که منجر به حصول عصمت می‏گردد، داده خداست و معصوم در آنها نقشی ندارد، چرا این امتیازها به غیر این افراد داده نشده و اگر به آنها داده می‏شد، آیا آنها هم معصوم می‏بودند؟

پاسخ این است که همه افعال الهی ناشی از حکمت اوست. ازآنجاکه این افراد، وظیفه سنگین ابلاغ وحی و دستورهای الهی و مدیریت جامعه مؤمنان را در طول تاریخ بر عهده داشته‏اند، لازم بوده تا با چنین کمک‏هایی پشتیبانی شوند تا بتوانند چنین بار سنگینی را به طور صحیح و بایسته به سرمنزل مقصود برسانند.۱ اگر چنین کمک‏هایی به آنان نشود در هر لحظه در معرض تخلف عمدی (یا غیرعمدی) از فرامین الهی خواهند بود و خداوند اطاعت کسی را که انسان‏ها را اغوا و گمراه کند بر آنان واجب نخواهد کرد. همچنین بنده‏ای را که می‏داند به او کفر خواهد ورزید و پیرو شیطان خواهد شد، برای رسالت خویش انتخاب نخواهد کرد و بر نخواهد گزید. به طور خلاصه، کسی که حجت خدا می‏شود (خدا و بندگان به گفتار و رفتار او احتجاج خواهند کرد) جز کسی که دارای عصمت است، نخواهد بود؛۲

چرا این افراد برای معصوم شدن انتخاب شده‏اند، درحالی‎که دیگران نیز بوده‏اند؟

پاسخ این است که همان‎گونه که بارها تأکید شده، یک رکن و محور عصمت، پرهیز کامل معصوم از همه گناهان با اختیار کامل است؛ پس باید حجج الهی (پیامبر، امام یا...) - که دارای مقام عصمت‏اند - در تمام طول

1.. الطبرسی، الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج۲، ص۳۳۷.

2.. ابن‎بابویه، التوحید، ص۴۰۶، ح ۵.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
64

ویژه الهی، به صورت توأمان است. غفلت از این نکته، ممکن است هم دیدگاه آیات و روایات را به طور ناقص انعکاس دهد و هم ذهن پژوهشگر را به ورطه‏هایی بیفکند که تعدادی از متکلمان، فلاسفه و عرفای صاحب‏نظر در این موضوع در آن فرو غلطیده‏اند.۱

اعتصام کامل معصوم

خدای سبحان همه انسان‏ها را هدایت کرده است و هر کس به فرامین الهی چنگ زند، خدا او را از هلاکت نجات می‏دهد۲ و شیطان به او ضرری نخواهد رساند.۳ هنگامی که خداوند سبحان حسن نیت بنده‏ای را دریابد، او را در پناه خود حفظ می‏کند؛۴ اما همه انسان‏ها به این ندای الهی لبیک نمی‏گویند و حمایت الهی را نمی‏پذیرند. این در حالی است که معصوم، متقی‏ترین، بردبارترین و مطیع‏ترین انسان روی زمین است. تواضع او در برابر خدا از همه بیشتر است. به آنچه امر می‏کند از همه بیشتر، خود به آن عمل می‏کند و از آنچه نهی می‏کند، از همه بیشتر، خود از آن دست می‏کشد.۵ بر پایه آیات و روایات، تمسک کامل و دائم معصوم به دستورهای الهی، رکن جدایی‏ناپذیر از عصمت است. معصوم، افزون بر اینکه در عمل، پیوسته به فرامین الهی عمل می‏کند، پیوسته به‏جدّ از خدای سبحان هدایت و ثبات قدم در عمل به دستورهای او را می‏خواهد.۶

1.. برای اطلاع بیشتر از وجود فضایل فوق‏الذکر در امام، ر.ک: هاشمی‏نسب، الامامة علی ضوء الثقلین، ص۷۵ - ۷۶ و حیدری، عصمت در قرآن، ص۴۹ - ۵۴ و ۶۹ - ۷۵ و ۷۷ - ۹۵.

2.. الآمدی، غرر الحکم، ح ۷۸۲۶.

3.. همان، ح ۸۰۳۵.

4.. الحُلوانی، نزهة الناظر، ص۹۷، ح ۵.

5.. برای نمونه ر.ک: ابن‎بابویه، من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۹، ح ۵۹۱۴.

6.. برای نمونه ر.ک: البرقی، المحاسن، ج۲، ص۳۵۵، ح ۵۲. برای اطلاع بیشتر ر.ک: دفتر تدوین متون درسی حوزه‏های علمیه، عقاید و معارف ۱، ص۴۰ - ۴۱ و هاشمی‏نسب، الامامة علی ضوء الثقلین، ص۱۱۴ - ۱۱۶.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 770
صفحه از 258
پرینت  ارسال به