63
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

از گناهان بازمی‏دارد. یقین، قناعت،‏ صبر، شکر، حلم، حسن خلق، سخاء،۱ غیرت، شجاعت،۲ راستگویی و ادای امانت، تعدادی از مهم‎ترین مکارم اخلاقی به شمار می‏روند.۳ معصوم این مکارم اخلاقی را دارد۴ و به طور ویژه و کامل از آنها برخوردار است؛ زیرا فضایل اخلاقی از لشکریان عقل است و جنود عقل تنها در پیامبران و اوصیا و مؤمنان ویژه فراهم آمده و جمع شده است.۵ این مطلب بدیهی است که بسیاری از گناهان به دلیل نبود یا کمبود ورع، قناعت، صبر، حلم، حیا، شجاعت، غیرت، راستگویی و ادای امانت است. ازآنجاکه معصوم این فضایل و دیگر فضایل را به طور کامل دارد، طبعاً از بسیاری از گناهان مصون خواهد بود.۶

ممکن است به ذهن برسد که داشتن فضایل اخلاقی - هرچند در حد اعلا باشد- سبب عصمت انسان از گناه نمی‏گردد؛ اما نباید از این نکته غفلت کرد که هر یک از عوامل شمرده شده در این نوشتار، طبق دیدگاه آیات و روایات، بخشی از عوامل عصمت است؛ نه تمام علت آن.

یک بار دیگر تأکید بر این نکته لازم است که آراستگی معصومان به فضایل و پیراستگی آنان از رذایل، نتیجه تلاش گسترده و پیوسته خود آنان۷ و امدادهای

1.. برای اطلاع بیشتر از وجود و لزوم سخاء در امام، ر.ک: هاشمی‏نسب، الامامة علی ضوء الثقلین، ص۷۱ - ۷۲.

2.. برای اطلاع بیشتر از وجود و لزوم شجاعت در امام، ر.ک: هاشمی‏نسب، الامامة علی ضوء الثقلین، ص۷۰ - ۷۱.

3.. ر.ک: الکلینی، الکافی، همان، ج۲، ص۵۶، ح ۲ و ۳.

4.. همان.

5.. همان، ج۱، ص۲۳، ح ۱۴.

6.. برای اطلاع بیشتر ر.ک: دفتر تدوین متون درسی حوزه‏های علمیه، عقاید و معارف ۱، ص۴۰ - ۴۱.

7.. ر.ک: ابن‎بابویه، من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۸، ح ۵۹۱۴. همچنین توضیحات کامل این مطلب در «تعبیرهای ناظر به نقش معصوم» گذشت.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
62

برای این مطلب را برای آنان قرار داده است.۱ افزون بر آن، مؤمنان را به طور خاص تأیید و یاری کرده است؛۲ اما تأیید، کمک و یاری خدای سبحان برای معصوم، ویژه است. از آیات۳ و روایات استفاده می‏شود که یکی از این تأییدات، این است که پیامبران و امامان با روح‏القدس و روح ایمان و روح قوه و روح شهوات تأیید شده‏اند.۴ طبق این حدیث، معصومان با روح‏القدس اشیا را می‏شناسند و با روح ایمان از مخالفت خدا می‏هراسند و با روح قوت، توان فرمان‏بری خدا می‏یابند و با روح شهوت، به اطاعت خداوند، علاقه‏مند و از نافرمانی او منزجرند. این روح‏ها دچار آسیب می‏شوند، جز روح‏القدس که غفلت، بی‏توجهی، خواب و خیال‏بافی در او راه ندارد.۵ از تعدادی از آیات و روایات استفاده می‏شود که روحی ویژه به پیامبر و ائمه علیهم السّلام کمک می‏رساند.۶ تعدادی از شارحان روایات، این روح را غیر از روح‏القدس دانسته‏اند.۷

برخورداری از فضایل والا

فضایل اخلاقی برای همه انسان‏ها نجات‏بخش است و آنها را از بسیاری

1.. برای نمونه ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۲، ص۲۶۶، ح ۱.

2.. برای نمونه ر.ک همان، ص۲۶۸، ح ۱ و ص۲۶۷، ح ۳.

3.. برخی آیات مربوطه را در منبع زیر ببینید: هاشمی رفسنجانی و محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۲۰، ص۴۲۲.

4.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۷۱، ح ۱.

5.. همان، ص۲۷۲، ح ۲ و ۳.

6.. ر.ک: همان، ص۲۷۳، ح ۱ - ۵.

7.. ر.ک: الفیض الکاشانی، الوافی، ج۳، ص۶۳۱؛ المجلسی، مرآة العقول، ج۳، ص۱۷۱ - ۱۷۳ و همو، بحار الانوار، ج۲۵، ص۶۷. برای اطلاع بیشتر از کاربرد «روح القدس» در آیات و روایات، ر.ک: ملکی میانجی، مناهج البیان فی تفسیر القرآن، ج۳۰، ص۴۵ - ۸۷.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 731
صفحه از 258
پرینت  ارسال به