آگاهی گسترده، سبب میشود تا همه توان خویش را برای انجام فرامین الهی و ترک منهیات به کار گیرد. همچنین آنان جانشینان خدا در زمیناند و به مرحله یقین رسیدهاند.۱ ازاینرو کسی که عقلش کامل باشد و با اتصال به وحی به مرحله حقالیقین رسیده باشد، گرفتار تخلف عمدی و سهوی نمیگردد۲.۳
یکی از نکات قابل توجه، پاسخ به این پرسش است که آیا علم امام یا نبی به قبح گناهان در لحظه امتحان به وی داده میشود یا همواره، همراه با اوست؟ از برخی آیات و روایات این بحث دانسته میشود که علم اعطاشده به معصوم، پیوسته همراه اوست۴ و از برخی دیگر از این منابع استفاده میشود که در لحظه امتحان، علمی ویژه به وی اعطا میگردد.۵ البته به نظر میرسد که این دو دسته از متون با یکدیگر منافات ندارند و بدون تکلف، قابل جمعاند؛ یعنی ممکن است که دستهای از آگاهیها نسبت به شناخت خدا و زشتی گناهان و مانند آن، قبل از لحظه امتحان به معصوم اعطا شود، اما در لحظه امتحان نیز علمی ویژه به او داده شود تا وی را از ارتکاب گناه باز دارد.
تأیید ویژه
خدای سبحان همه انسانها را برای هدایت شدن یاری کرده و امکانات لازم
1.. الإمامُ علی علیه السّلام: «...هَجَمَ بِهِمُ العِلْمُ علی حقیقةِ البَصیرَةِ، و باشَروا رُوحَ الیقینِ، و اسْتَلانوا ما اسْتَعْوَرَهُ المُتْرَفونَ ... اولئک خُلَفاءُ اللّهِ فی أرضِهِ وَالدُّعَاةُ إِلَی دِینِه» (الشریف الرضی، نهج البلاغة، محقق: صبحی صالح، ص۴۹۷).
2.. ر.ک: وحید خراسانی، مقدمة فی اصول الدین، ص۶۳.
3.. برای اطلاع بیشتر ر.ک: مرتضی، فلسفة العصمة عند الشیعة الامامیة، ص۱۴۹ - ۱۶۷؛ حیدری، عصمت در قرآن، ص۱۳۶ - ۱۵۷؛ هاشمینسب، الامامة علی ضوء الثقلین، ص۳۰ - ۶۸ و ۱۲۲ - ۱۲۳.
4.. مانند: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۳۱۴، ح ۱۴ و المجلسی، بحار الانوار، ج۲۶، ص۱۵۹ـ۱۶۳.
5.. مانند آیه «ولقد همت به وهم بها لو لا ان رأی برهان ربه» که ظاهر آیه بر این دلالت داده که ارائه برهان در همان لحظه برای حضرت یوسف علیه السّلام انجام شده است. برای اطلاع بیشتر، ر.ک: الطباطبائی، المیزان، ج۱۱، ص۱۲۶ و ۱۴۰.