61
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

آگاهی گسترده، سبب می‏شود تا همه توان خویش را برای انجام فرامین الهی و ترک منهیات به کار گیرد. همچنین آنان جانشینان خدا در زمین‏اند و به مرحله یقین رسیده‏اند.۱ ازاین‎رو کسی که عقلش کامل باشد و با اتصال به وحی به مرحله حق‏الیقین رسیده باشد، گرفتار تخلف عمدی و سهوی نمی‏گردد۲.۳

یکی از نکات قابل توجه، پاسخ به این پرسش است که آیا علم امام یا نبی به قبح گناهان در لحظه امتحان به وی داده می‏شود یا همواره، همراه با اوست؟ از برخی آیات و روایات این بحث دانسته می‏شود که علم اعطاشده به معصوم، پیوسته همراه اوست۴ و از برخی دیگر از این منابع استفاده می‏شود که در لحظه امتحان، علمی ویژه به وی اعطا می‏گردد.۵ البته به نظر می‏رسد که این دو دسته از متون با یکدیگر منافات ندارند و بدون تکلف، قابل جمع‏اند؛ یعنی ممکن است که دسته‏ای از آگاهی‏ها نسبت به شناخت خدا و زشتی گناهان و مانند آن، قبل از لحظه امتحان به معصوم اعطا شود، اما در لحظه امتحان نیز علمی ویژه به او داده شود تا وی را از ارتکاب گناه باز دارد.

تأیید ویژه

خدای سبحان همه انسان‏ها را برای هدایت شدن یاری کرده و امکانات لازم

1.. الإمامُ علی علیه السّلام: «...هَجَمَ بِهِمُ العِلْمُ علی حقیقةِ البَصیرَةِ، و باشَروا رُوحَ الیقینِ، و اسْتَلانوا ما اسْتَعْوَرَهُ المُتْرَفونَ ... اولئک خُلَفاءُ اللّهِ فی أرضِهِ وَالدُّعَاةُ إِلَی دِینِه» (الشریف الرضی، نهج البلاغة، محقق: صبحی صالح، ص۴۹۷).

2.. ر.ک: وحید خراسانی، مقدمة فی اصول الدین، ص۶۳.

3.. برای اطلاع بیشتر ر.ک: مرتضی، فلسفة العصمة عند الشیعة الامامیة، ص۱۴۹ - ۱۶۷؛ حیدری، عصمت در قرآن، ص۱۳۶ - ۱۵۷؛ هاشمی‏نسب، الامامة علی ضوء الثقلین، ص۳۰ - ۶۸ و ۱۲۲ - ۱۲۳.

4.. مانند: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۳۱۴، ح ۱۴ و المجلسی، بحار الانوار، ج۲۶، ص۱۵۹ـ۱۶۳.

5.. مانند آیه «ولقد همت به وهم بها لو لا ان رأی برهان ربه» که ظاهر آیه بر این دلالت داده که ارائه برهان در همان لحظه برای حضرت یوسف علیه السّلام انجام شده است. برای اطلاع بیشتر، ر.ک: الطباطبائی، المیزان، ج۱۱، ص۱۲۶ و ۱۴۰.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
60

لطف خدا

از تعدادی متون استفاده می‏شود که معصوم در همه حالات مورد لطف، هدایت۱ و حمایت ویژه خداست. در یکی ازاین‏روایات بیان شده که در شبی که نطفه معصوم منعقد می‏گردد،‏ نوشیدنی ویژه‏ای به او نوشانده می‏شود و نطفه معصوم از آن تشکیل می‏گردد. هنگامی که معصوم در شکم مادر چهارماهه می‏شود، فرشته‏ای ویژه فرستاده می‏شود که بر بازویش آیات بشارت‏دهنده‏ای را می‏نگارد. وقتی از مادر زاده می‏شود، پس از اینکه به یگانگی خدا شهادت می‏دهد، خداوند علوم همه انبیا علیهم السّلام را به او اعطا می‏کند و به شایستگی دیدار «روح» در شب قدر می‏رسد.۲ برخی متونِ اثبات‏کننده این مطلب در قسمت‏های پیشین آمد.۳

علم و آگاهی

معصوم، آگاه‏ترین انسان عصر خویش است.۴ او از لحاظ شناخت خدا، آگاه‏ترین است. او به زشتی گناهان و ارزش عمل به فرامین الهی آگاه‏ترین است.۵ وی به احکام الهی و حوادث گذشته و آینده آگاه‏ترین است.۶ این

1.برای توضیح بیشتر درباره هدایت مورد نظر در این مسئله، ر.ک: هاشمی تنکابنی، عصمت، ضرورت و آثار، ص۱۵۳ - ۱۵۸.

2.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۳۸۵ ـ ۳۸۷؛ البرقی، المحاسن، ص۳۱۴؛ کتاب العلل، ح ۳۲؛ الصفار، بصائر الدرجات، ص۴۴۲، ح ۶ و ص۴۵۵، ح ۳؛ العیاشی، تفسیر العیاشی، ج۲، ص۳۱۷ و القمی، تفسیر القمی، ج۲، ص۲۷۹.

3.. مانند: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۳۸۵ - ۳۸۷. برای اطلاع بیشتر ر.ک: هاشمی رفسنجانیو محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۲۰، ص۴۲۲ و الشریف الرضی، نهج البلاغة، ص۳۳۵.

4.. ر.ک: ابن‎بابویه، الأمالی، ص۱۷۰، ح ۵ و الحسینی الأسترآبادی الغروی، تأویل الآیات، ص۴۷۸.

5.. بیابانی اسکویی، نبوت، تهران انتشارات نبأ، ۱۳۹۰، ص۱۲۱ - ۱۲۲.

6.. برای نمونه ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۳۱۳، ح ۱۴ و ج۲، ص۴۴۰، ح ۷.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 738
صفحه از 258
پرینت  ارسال به