59
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

- که معصومان را مکلف می‏شمارد - در تعارض آشکار است.۱

انتفای زمینه‏های گناه

از برخی روایات استفاده می‏شود که زمینه‏های گناه مانند: حرص، حسد، غضب حرام و شهوت حرام یا در معصوم نیست و یا کاملاً در محدوده فرامین الهی قرار دارد.۲ مثلاً حرص در او نیست؛ زیرا او خزانه‏دار مسلمان و صاحب اختیار آن است؛ پس برای چه چیزی حرص بورزد؟ همچنین حسود نیست؛ زیرا انسان نسبت به افراد بالاتر از خود حسادت دارد و کسی بالاتر از معصوم نیست تا به او حسد بورزد. همچنین معصوم جز برای خدا اقامه حدود الهی خشم نمی‏کند. ازآنجاکه خدا محبت آخرت را در دل معصوم قرار داده، سراغ شهوات حرام نمی‏رود و دنیا را بر آخرت ترجیح نمی‏دهد.۳ افزون بر روایات، این مؤلفه عصمت از سخنان هشام بن حکم نیز استفاده می‏شود۴.۵

1.. برای اطلاع بیشتر ر.ک: المجلسی، بحار الانوار، ج۵، ص۲۶۰ ـ ۲۶۱؛ المازندرانی، شرح الکافی ـ الاصول والروضة، ج ۶، ص۳۶۸ و ج۷، ص۱۰ و ۱۳ و ۱۲۲؛ الخمینی، الطلب والارادة، ص۸۲ ـ ۸۳؛ الطباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۸، ص۱۰۰ ـ ۱۰۱؛ هاشمی‏نسب، الامامة علی ضوء الثقلین، ص۸۶ - ۸۷؛ هاشمی تنکابنی، عصمت، ضرورت و آثار، ص۵۰ - ۵۲ و مرتضی، فلسفة العصمة عند الشیعة الامامیة، ص۲۰۸ - ۲۱۶.

2.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰ - ۲۳، ح ۱۴؛ ابن‎بابویه، علل الشرایع، ص۱۱۳، ح۱۰؛ ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۴۰۰؛ المجلسی، بحارالانوار، ج۱، ص۱۰۹، ح ۷.

3.. ر.ک: ابن‎بابویه، من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۹، ح ۵۹۱۴؛ القندوزی، ینابیع الموده، ج۲، ص۲۰۲، ح ۸۶۳.

4.. ر.ک: ابن‎بابویه، الأمالی، ص۶۳۳، ح ۵؛ همو، الخصال، ج۱، ص۲۱۶، ح ۳۶. آنچه از هشام در این باره نقل شده، با عباراتی تفصیلی‏تر همراه استشهاد به آیات قرآن در کلام سعد بن عبد اللّٰه اشعری آمده (الأشعری القمی، ناسخ القرآن و منسوخه و محکمه و متشابهه، ص۳۶۷ - ۳۷۰) و با محتوای مشابه در عبارت نعمانی است که علامه مجلسی از وی نقل کرده است (المجلسی، بحار الانوار، ج۹۰، ص۸۹).

5.. برای اطلاع بیشتر در زمینه «انتفای انگیزه معصیت در امام»، ر.ک: هاشمی‏نسب، الامامة علی ضوء الثقلین، ص۱۱۹ - ۱۲۲.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
58

دستورهای الهی تخلف نکنند.

توضیح مطلب اینکه مقصود از «سرشت» در عبارت یادشده، همان مفهومی است که با واژه «طینة» در روایات از آن یاد شده است. طینت اگرچه در اصل به معنای «گِل» است،۱ اما مجازاً به معنای جِبِلَّت و خلقت (سرشت و آفرینش) به کار رفته است؛۲ گویا همان‎گونه که نامه، «گِل‏اندود» می‏شود و مهر می‏گردد و حق شکستن آن برای غیرمخاطب آن نیست، اقتضای طینت انسان نیز چنین است.۳

آنچه با عنوان طینت برای معصومان بیان شده در حد «مقتضی، زمینه و بستر کار» است و به سرحد علت تامه نمی‏رسد. به عبارت دیگر، سرشت مورد نظر در زمینه معصومان، در حد یک انگیزه نیرومند برای انجام واجبات و ترک محرمات تأثیرگذار خواهد بود.

متن آیات و روایات بیان‏کننده این موضوع هم بیانگر علت تامه بودن طینت برای افعال معصوم نیست. اگر کسی از این متون، مجبور بودن آنان در افعال خویش را برداشت کند، «لا جبر و لا تفویض ولکن بین امرین»۴ را - که یکی از اصول مسلم باورهای امامیه است - از یاد برده است. همچنین چنین برداشتی با فهم عقل

1.. ابن‎فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۳، ص۴۳۷.

2.. الزبیدی، تاج العروس، ج۱۸، ص۳۶۱.

3.. این جمله، برگرفته از توضیح ابن‎فارس در وجه تسمیه آفرینش به «طینت» است: «یقال طانَه اللَّه تعالی علی الخَیر، أی جَبَله. و کأَنَّ معناه، و اللَّه أعلم، من طِنت الکتاب، أی ختمته؛ کأنَّه طبعه علی الخیر و ختم أمرَه به»؛ (گفته می‏شود: «خداوند او را به نیکی سرشته است. خدای بهتر داند، گویا معنایش برگرفته از «طِنت الکتاب» است؛ یعنی نامه را گل اندود کردم؛ گویا که خداوند مهر نیکی بر او نهاده و کارش را با خوبی به پایان خواهد برد). ابن‎فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۳، ص۴۳۷. البته این عبارت ابن‎فارس، تنها برای توضیح وجه تعبیر از آفرینش به «طینت» از دیدگاه وی است و به معنای فروکاستن همه لایه‏های طرح‏شده برای طینت در آیات و روایات، به این وجه استحسانی او نیست.

4.. الکلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۰، ح ۱.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 777
صفحه از 258
پرینت  ارسال به