استعصام و اعتصام
استعصام عبارت است از «سر باز زدن از انجام کاری و تلاش برای محفوظ ماندن از آن».۱ مهمترین جایی که این تعبیر به کار رفته، در داستان حضرت یوسف علیه السّلام است که قرآن از قول همسر عزیز مصر این تعبیر را درباره آن حضرت نقل میکند: (قَالَتْ فَذَٰلِكُنَّ ٱلَّذِى لُمْتُنَّنِى فِيهِ وَ لَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ وَ لَئِن لَّمْ يَفْعَلْ مَا ءَامُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَ لَيَكُونًا مِّنَ ٱلصَّاغِرِينَ).۲
زلیخا پس از آنکه زنان با دیدن آن حضرت به دستان خود زخم زدند، به آنان گفت: «این همان است که درباره او سرزنشم میکردید. آری، من از او کام خواستم و[لی] او خود را نگاه داشت، و اگر آنچه را به او دستور میدهم نکند قطعاً زندانی خواهد شد و حتماً از خوارشدگان خواهد گردید». در این عبارت به وضوح استعصام به آن حضرت نسبت داده شده و قرآن کریم سخن همسر عزیز مصر را رد نکرده است. ظاهراً این تعبیر در این آیه به معنای پناه بردن به خدا نیست؛ زیرا ظاهر نقلها این است که در زمانی که این سخن از او صادر شده، به خدای یوسف علیه السّلام باوری نداشته است.۳
اعتصام به معنای پناه بردن است؛ همانگونه که بز کوهی از تیر رس شکارچیان به صخره پناه میبرد.۴ در موارد متعدد واژه «اعتصام» به معصومان اسناد داده شده است. در حقیقت، معصومان با پناه بردن دائمی و همیشگی به خدا و پیام و فرمان او از هرگونه گناه (و خطا) در امان خواهند بود:
در حدیثی از امام سجاد علیه السّلام پرسیده شد که معنای معصوم چیست؟ آن