49
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

حضرت فرمود: «معصوم، چنگ‏زده به ریسمان خداست و ریسمان خدا، قرآن است».۱ در این حدیث، دقیقاً واژه «اعتصام» به معصوم اسناد داده شده است. همچنین این تعبیر در زیارت غدیریه که از سوی امام هادی علیه السّلام و در خطاب به امیرالمؤمنین علیه السّلام صادر شده است به چشم می‏خورد.۲ با توجه به اطلاق این تعبیر و مانند آن، معلوم می‏شود که معصوم پیوسته عامل به قرآن و چنگ‏زده به فرمان الهی است و کسی که چنین باشد تارک همه گناهان خواهد بود.

امتناع

یکی از کاربردهای امتناع، محفوظ ماندن از خطر است. با پناه بردن به چیزی، همان‎گونه که انسان با رفتن به دژ می‏تواند خود را از خطر دشمنان در امان نگه دارد.۳ هشام از معنای معصوم از امام صادق علیه السّلام پرسش می‏کند و ایشان در

1.. «عن الإمامِ زینِ العابدینَ علیه السّلام: الإمامُ مِنّا لا یکونُ إلّا مَعصوما، ولَیسَتِ العِصمَةُ فی ظاهِرِ الخِلقَةِ فیعرَفَ بِها، ولِذلک لا یکونُ إلّا مَنصوصا. فقیلَ لَهُ: یا بنَ رَسولِ اللّهِ، فَما مَعنَی المَعصومِ؟ فقالَ: هُوَ المُعتَصِمُ بِحَبلِ اللّهِ، وحَبلُ اللّهِ هُوَ القُرآنُ، لا یفتَرِقانِ إلی یومِ القِیامَةِ، والإمامُ یهدی إلَی القُرآنِ، والقُرآنُ یهدی إلَی الإمامِ، وذلک قَولُ اللّهِ عز و جل: «إنَّ هذا القُرآنَ یهْدی لِلَّتی هِی أقْوَمُ»؛ «امامِ ما خاندان، جز معصوم نباشد و عصمت امری نیست که در ظاهر فرد باشد و به وسیله آن شناخته شود. از این‏رو معصوم باید تعیین شود. عرض شد: یا بن رسول اللّٰه! پس، معنای معصوم چیست؟ حضرت فرمود: معصوم کسی است که به ریسمان خدا چنگ در زند، و ریسمان خدا همان قرآن است و این دو (معصوم و قرآن) تا روز قیامت از هم جدا نمی‏شوند. امام به سوی قرآن رهنمون می‏شود و قرآن به سوی امام و این فرموده خداوند عز و جل است، آنجا که می‏فرماید: «همانا این قرآن به آنچه درست‏تر است راه می‏نماید») و برای دیدن توضیح علامه مجلسی درباره واژه «معتصم» در این حدیث ر.ک: المجلسی، بحار الأنوار، ج۲۵، ص۱۹۴.

2.. «اعْتَصَمْتَ بِاللَّهِ فَعَزَزْتَ، وَآثَرْتَ الْآخِرَةَ علی الْأُولَی فَزَهِدْتَ، وَأَیدَک اللَّهُ وَهَدَاک، وَأَخْلَصَک وَاجْتَبَاک» (ابن‏المشهدی، المزار الکبیر، ص۲۶۸)؛ تنها ابن‎مشهدی این زیارت را با سند نقل کرده و ظاهراً سند آن، معتبر است. مؤلف مفتاح الجنان نیز به اعتبار آن تصریح کرده ‏است (مجلسی، زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص۴۶۶ (احتمالاً مؤلف مفتاح الجنان، علامه مجلسی است)؛ الشهید الاول، کتاب المزار، ص۷۲؛ المجلسی، بحار الأنوار، ج۹۷، ص۳۶۲ (به نقل از شیخ مفید)).

3.. «فلان یمنع الجار: یحمیه من أن یضام. وله فی قومه حِصنٌ ومَمْنَعٌ، وقد مَنُعَ فلان: صار ممنوعاً محمیاً مَناعةً ومَنَعَةً، وتمنّع به تمنُّعاً، وامتنع به امتناعاً، وهو منیع، وحصن منیع ومُمَنَّع» (الزمخشری، أساس البلاغة، ص۶۰۵).


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
48

استعصام و اعتصام

استعصام عبارت است از «سر باز زدن از انجام کاری و تلاش برای محفوظ ماندن از آن».۱ مهم‎ترین جایی که این تعبیر به کار رفته، در داستان حضرت یوسف علیه السّلام است که قرآن از قول همسر عزیز مصر این تعبیر را درباره آن حضرت نقل می‏کند: (قَالَتْ فَذَٰلِكُنَّ ٱلَّذِى لُمْتُنَّنِى فِيهِ وَ لَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ وَ لَئِن لَّمْ يَفْعَلْ مَا ءَامُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَ لَيَكُونًا مِّنَ ٱلصَّاغِرِينَ).۲

زلیخا پس از آنکه زنان با دیدن آن حضرت به دستان خود زخم زدند، به آنان گفت: «این همان است که درباره او سرزنشم می‏کردید. آری، من از او کام خواستم و[لی] او خود را نگاه داشت، و اگر آنچه را به او دستور می‏دهم نکند قطعاً زندانی خواهد شد و حتماً از خوارشدگان خواهد گردید». در این عبارت به وضوح استعصام به آن حضرت نسبت داده شده و قرآن کریم سخن همسر عزیز مصر را رد نکرده است. ظاهراً این تعبیر در این آیه به معنای پناه بردن به خدا نیست؛ زیرا ظاهر نقل‏ها این است که در زمانی که این سخن از او صادر شده، به خدای یوسف علیه السّلام باوری نداشته است.۳

اعتصام به معنای پناه ‏بردن است؛ همان‎گونه که بز کوهی از تیر رس شکارچیان به صخره پناه می‏برد.۴ در موارد متعدد واژه «اعتصام» به معصومان اسناد داده شده است. در حقیقت، معصومان با پناه بردن دائمی و همیشگی به خدا و پیام و فرمان او از هرگونه گناه (و خطا) در امان خواهند بود:

در حدیثی از امام سجاد علیه السّلام پرسیده شد که معنای معصوم چیست؟ آن

1.. «دعی إلی مکروهٍ فاستعصم أی أبَی و طلب العِصمة منه» (الزمخشری، أساس البلاغة، ص۴۲۳).

2.. یوسف: ۳۲.

3.. استعصام در برخی روایات نیز درباره معصومان به کار رفته است؛ مانند: ابن اشعث، الأشعثیات، ص۳۴.

4.. «استعصم الوَعِلُ بالصخرة و اعتصم، إذا لاذ بها من الرُّماة.»، ابن‎درید، جمهرة اللغة، ج۲، ص۸۸.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 730
صفحه از 258
پرینت  ارسال به