47
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

تصرف تکوینی نیست ـ که نتیجه قهری آن، این است که آن حضرت ولو به طور محدود، از دایره مکلفان خارج شود ـ بلکه می‏تواند با روح‎القدس، الهام، نَکت در قلب و... او را در مسیر انجام رسالت خویش ثابت‎قدم سازد تا هیچ‎گونه تمایلی از آن حضرت به سوی مخالفان اسلام صادر نگردد.۱

تعبیرهای ناظر به نقش معصوم

شماری از تعابیر موجود در آیات و روایات به نقش معصوم در فرایند عصمت پرداخته است. نقش معصوم در فرایند عصمت نیز با تعبیرهای خاص در روایات بیان شده است:۲

1.. برای اطلاع بیشتر ر.ک: الطوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص۵۰۶.

2.. در برخی متون نیز گرچه تعبیر ویژه‏ای در این زمینه به چشم نمی‏خورد، اما همین مضمون دیده می‏شود؛ مانند سخن امام صادق علیه السّلام: «وَ قَوْلُهُ عز و جل لا ینالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ عَنَی بِهِ أَنَّ الْإِمَامَةَ لَا تَصْلُحُ لِمَنْ قَدْ عَبَدَ صَنَماً أَوْ وَثَناً أَوْ أَشْرَک بِاللَّهِ طَرْفَةَ عَینٍ وَإِنْ أَسْلَمَ بَعْدَ ذَلِک وَالظُّلْمُ وَضْعُ الشَّی‏ءِ فِی غَیرِ مَوْضِعِهِ وَأَعْظَمُ الظُّلْمِ الشِّرْک قَالَ اللَّهُ عز و جل إِنَّ الشِّرْک لَظُلْمٌ عَظِیمٌ وَکذَلِک لَا تَصْلُحُ الْإِمَامَةُ لِمَنْ قَدِ ارْتَکبَ مِنَ الْمَحَارِمِ شَیئاً صَغِیراً کانَ أَوْ کبِیراً وَإِنْ تَابَ مِنْهُ بَعْدَ ذَلِک وَکذَلِک لَا یقِیمُ الْحَدَّ مَنْ فِی جَنْبِهِ حَدٌّ فَإِذَا لَا یکونُ الْإِمَامُ إِلَّا مَعْصُوماً وَلَا تُعْلَمُ عِصْمَتُهُ إِلَّا بِنَصِّ اللَّهِ عز و جل علیهِ علی لِسَانِ نَبِیهِ صلِأَنَّ الْعِصْمَةَ لَیسَتْ فِی ظَاهِرِ الْخِلْقَةِ فَتَرَی کالسَّوَادِ وَالْبَیاضِ وَمَا أَشْبَهَ ذَلِک وَهِی مَغِیبَةٌ لَا تُعْرَفُ إِلَّا بِتَعْرِیفِ عَلَّامِ الْغُیوبِ عز و جل» (ابن بابویه، الخصال، ج۱، ص۳۱۰؛ ابن بابویه، معانی الأخبار، ص۱۳۱). در حدیث سخن از عدم صلاحیت مرتکب کبیره، صغیره، پرستنده بت و مشرک است، که همه منسوب به کسی است که در معرض صلاحیت برای امامت پنداشته شده است. حدیث دیگری نیز همین محتوا را تأیید می‏کند: «عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: أَنَا دَعْوَةُ أَبِی إِبْرَاهِیمَ. فَقُلْنَا: یا رَسُولَ اللَّهِ، وَکیفَ صِرْتَ دَعْوَةَ أَبِیک إِبْرَاهِیمَ قَالَ: أَوْحَی اللَّهُ عز و جل إِلَی إِبْرَاهِیمَ إِنِّی جاعِلُک لِلنَّاسِ إِماماً، فَاسْتَخَفَّ إِبْرَاهِیمُ الْفَرَحَ، فَقَالَ: یا رَبِّ، وَمِنْ ذُرِّیتِی أَئِمَّةً مِثْلِی فَأَوْحَی اللَّهُ عز و جل إِلَیهِ: أَنْ یا إِبْرَاهِیمُ، إِنِّی لَا أُعْطِیک عَهْداً لَا أَفِی لَک بِهِ. قَالَ: یا رَبِّ، مَا الْعَهْدُ الَّذِی لَا تَفِی لِی بِهِ قَالَ: لَا أُعْطِیک لِظَالِمٍ مِنْ ذُرِّیتِک. قَالَ: یا رَبِّ، وَمَنِ الظَّالِمُ مِنْ وُلْدِی الَّذِی لَا ینَالُ عَهْدَک قَالَ: مَنْ سَجَدَ لِصَنَمٍ مِنْ دُونِی لَا أَجْعَلُهُ إِمَاماً أَبَداً، وَلَا یصِحُّ أَنْ یکونَ إِمَاماً. قَالَ إِبْرَاهِیمُ: وَاجْنُبْنِی وَبَنِی أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنامَ، رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ کثِیراً مِنَ النَّاسِ. قَالَ النَّبِی صلی الله علیه و آله: فَانْتَهَتِ الدَّعْوَةُ إِلَی وَإِلَی أَخِی علی لَمْ یسْجُدُ أَحَدٌ مِنَّا لِصَنَمٍ قَطُّ، فَاتَّخَذِنی اللَّهُ نَبِیاً، وَعلیاً وَصِیاً» (الطوسی، الأمالی، ص۳۷۸ - ۳۷۹).


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
46

من برفتم و چون به مکه رسیدم صدای دف و مزمار شنیدم و نشستم و نگاه می‏کردم و خدا مرا به خواب برد تا از گرمای آفتاب بیدار شدم و سوی رفیق خودم بازگشتم و خبر خویش را با وی بگفتم و پس از آن قصد بدی نکردم تا خداوند عز وجل مرا به رسالت خویش گرامی داشت.۱

درباره این حدیث و مانند آن، چند نکته قابل توجه به نظر می‏رسد:

۱. برای این حدیث و مانند آن سند قابل اعتمادی یافت نشد؛

۲. بر فرض صحت سند، عقلاً مانعی وجود ندارد که خدای سبحان تکویناً پیامبر خویش را در برخی موارد از گناه حفظ کند تا اعتماد انسان‏ها به وی و پیامی که خواهد آورد، کاهش نیابد. مضمون این دسته از روایات، با مبانی اهل سنت در عصمت انبیا علیهم السّلام سازگار است. آشکار است که این منع تکوینی از گناه، برای پیامبر، دائمی نخواهد بود؛ زیرا در این صورت، عقلاً نه استحقاق ثواب دارد و نه می‏تواند الگوی دیگر انسان‏ها باشد. همچنین مختار و مکلف بودن پیامبر، در آیات و روایات قطعی است و مسلمانان بر آن اجماع دارند.

پس با تأکید بر اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله مانند دیگر معصومان، بزرگ‏ترین مکلف است و بزرگ‏ترین تکالیف که نبوت و هدایت خلق است بر دوش او نهاده شده و بنابراین الگوی مکلفان است و قدرت و اختیار، اصلی مهم در افعال اوست، آیاتی مانند: (وَ لَوْلَا أَن ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَئْا قَلِيلاً )۲ در ذیل عنوان حاضر یعنی «تصرف تکوینی خداوند» نمی‏گنجد؛ زیرا خدای سبحان، نیازمند

1.. طبری، تاریخ طبری، ج۳، ص۸۳۱ - ۸۳۲ و برای اطلاع بیشتر ر.ک: البیهقی، دلائل النبوة و معرفة أحوال صاحب الشریعة، ج۲، ص۳۰ - ۳۷ و ابن کثیر الدمشقی، البدایة و النهایة، ج۲، ص۲۸۶ - ۲۸۹ و دفتر تدوین متون درسی حوزه‏های علمیه، عقاید و معارف ۱، ص۲۷۲.

2.. اسراء: ۷۴.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 787
صفحه از 258
پرینت  ارسال به