دلالت دارد، این آیه است: (وَ أَنَا ٱخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَىٰ).۱ این آیه خطاب به حضرت موسی علیه السّلام است. ازآنجاکه فاعل اختیار، خدای سبحان با علم، قدرت و حکمت بیپایان است و متعلق اختیار از بُعد زمان، مکان و ابعاد دیگر آن، مطلق است و حکیمانه نیست که خدای سبحان کسی را برگزیند که مصون از گناه (و خطا) در ابعاد گوناگون نیست؛ این آیه دلالت میکند که این اختیار، تضمین کننده عصمت مطلق مختار (معصوم) از هرگونه گناه و خطا خواهد بود.
قرآن خدا را آگاه از غیب میداند و اینکه او هیچکس را بر غیب آگاه نمیسازد مگر رسولی که از او راضی شده که او را از پیش و پس محافظت خواهد کرد:(إِلَّا مَنِ ٱرْتَضَىٰ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُيَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا).۲ در این آیه هم رضایت خدا از رسول نه مقید به زمان است و نه مکان و حیطه خاصی. از این آیه نیز میتوان برداشت کرد که رضایت مطلق خدا، تضمینکننده عصمت مطلق رسول خواهد شد. در ادامه این آیه، دلیل این همه تدابیر امنیتی توضیح داده شده است. یکی از مأموریتهای مهم رسول، ابلاغ پیام الهی به مخاطبان وحی است و این کار باید در نهایت دقت و امانت انجام پذیرد؛ ازاینرو از سویی برای این کار، فردی گزینش میشود که همه کارهایش مورد پذیرش خداست؛ از سوی دیگر، به دلیل اهمیت ویژه این کار، همه امکانات لازم برای این کار مانند تأیید به روحالقدس و علم ویژه در اختیار او قرار داده خواهد شد. نباید از یاد برد که در این آیه، ابلاغ به رسولان نسبت داده شده و آنان با اختیار خویش، این بار سنگین را به سرمنزل مقصود خواهند رساند. از همین توضیح دانسته میشود که قرار دادن این همه امکانات در اختیار رسولان به دلیل سنگینی این مأموریت است و این فعل الهی، حاوی