حدیثی فرمود: «ما اهلبیتی هستیم که خدا گناهان آشکار و پنهان را از ما زدوده است۱. امام رضا علیه السّلام فرمود: «امام از گناهان پاکشده و از عیبها پیراسته است».۲ امام صادق علیه السّلام در مناظره خویش با زندیقی، برای بیان اینکه زمین خالی از حجت نیست، به بیان ویژگیهای حجت الهی (انبیا، رسل و ائمه) میپردازند. در این حدیث، امام حجت خدا را برگزیده خدا (صفوة اللّٰه) و دارای گوهری پیراسته (خُلَّص الجوهر) معرفی میکند که در صلب پدران، پاک نگه داشته شدهاند و در رحمها حفاظت شدهاند؛ زناکاری دوره جاهلیت به آنان سرایت نکرده، با نسبهای آنان آمیخته نگشته است. امام علیه السّلام دلیل این ویژگی را چنین معرفی میکنند که خدا آنان را در جایگاهی قرار داده که درجه و شرفی برتر از آن نیست. سپس امام فرمود: کسی که نگهبان علم خدا و امین غیب او و امانتدار سرِّ او و حجتش برخلقش و مترجم از سوی او و لسان او باشد، جز دارای این ویژگیها نیست.۳ از این حدیث دانسته میشود که از سویی معصومان از سوی خدا تطهیر شدهاند و از سوی دیگر، امام علیه السّلام برای بیان این نکته، از عبارات متعدد استفاده کردهاند (تا هم بر این مطلب تأکید ورزند و هم ابعاد آن را کامل بیان کنند). در حدیثی دیگر، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «من از پشتهای (اصلاب) پاکان به رحمهای پاکان منتقل شدم [و] زناکاری [دوره] جاهلیت به من نرسید».۴ تعبیر مطهَّر و مانند آن در روایات متعدد درباره
1.. «إِنَّا أَهْلُ بَیتٍ قَدْ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنَّا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَما بَطَن»؛ ابنشهرآشوب، مناقب آل أبی طالب علیهم السّلام، ج۲، ص۱۷۶.
2.. «الإمامُ المُطَهَّرُ مِنَ الذُّنوبِ، و المُبَرَّأُ عَنِ العُیوبِ»؛ الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰۰، ح ۱ و نیز ر.ک: همان، ص۱۹۱، ح ۵.
3.. الطبرسی، الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج۲، ص۳۳۷.
4.. «نُقِلْتُ مِنْ أَصْلَابِ الطَّاهِرِینَ إِلَی أَرْحَامِ الطَّاهِرَاتِ لَمْ یمْسَسْنِی سِفَاحُ الْجَاهِلِیة»؛ ابنحجر العسقلانی، المطالب العالیة بزوائد المسانید الثّمانیة، ج۴، ص۱۷۷، ح ۴۲۵۶؛ الطبری، المسترشد فی إمامة علی بن أبی طالب علیه السّلام، ص۶۵۰، ح ۳۱۹؛ ابنشهر آشوب، مناقب آل أبی طالب علیهم السّلام، ج۲، ص۱۷۶.