27
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

اوصیای پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

و میان آنها و برادرانشان و پسرعموهاشان و خویشان نزدیک و نزدیک‏ترشان فرقانی آشکار قرار داده است که با آن حجت از آن که حجت برای او آورده شده و امام از مأموم شناسایی می‏شود و این ازآن‎روست که خداوند آنها را از هر گونه پلشتی مصون داشته و از عیوب مبرایشان کرده و از ناپاکی پاکشان گردانده و از درهم شدگی منزهشان داشته است و آنها را گنجوران علم خود و مخزن حکمتش و جایگاه سرّش قرار داده است.۱

ابن‏عباس از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده است که ایشان در معراج حضرت زکریا علیه السّلام را دید. ایشان ماجرای شهادت حضرت یحیی علیه السّلام را نقل کرد که زن پادشاه بنی‏اسرائیل، زنی زناکار بود. او دلداده یحیی شد: «فارسلت الیه و عصمه اللّٰه و امتنع یحیی و ابی علیها».۲ سپس حضرت زکریا علیه السّلام ادامه ماجرا و داستان شهادت یحیی علیه السّلام را بیان می‏کنند.۳

اذهاب رجس و تطهیر

بر اساس آیه ۳۳ سوره احزاب، خدا اراده کرده است که پلیدی (رجس) را از

1.. «... وجَعَلَ بَینَهُم وبَینَ إخوانِهِم وبَنی عَمِّهِم والأَدنَینَ فَالأَدنَینَ مِن ذَوی أرحامِهِم فُرقانًا بَینًا، یعرَفُ بِهِ الحُجَّةُ مِنَ المَحجوجِ، والإِمامُ مِنَ المَأمومِ، بِأَن عَصَمَهُم مِنَ الذُّنوبِ، وبَرَّأَهُم مِنَ العُیوبِ، وطَهَّرَهُم مِنَ الدَّنَسِ، ونَزَّهَهُم مِنَ اللَّبسِ، وجَعَلَهُم خُزّانَ عِلمِهِ، ومُستَودَعَ حِکمَتِهِ، ومَوضِعَ سِرِّهِ.»؛ الطوسی، الغیبة، ص۲۸۸، ح ۲۴۶؛ الطبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۵۴۰، ح ۳۴۳. با اینکه فعل «عَصَمَ» در این روایت و مانند آن با اختیار معصوم منافات ندارد، تبیین سید مرتضی درباره اطلاق و استعمال این فعل و عدم منافات آن با اختیار معصوم، قابل توجه است. ر.ک: الشریف المرتضی، رسائل الشریف المرتضی، ج۳، ص۳۲۵.

2.. پس به دنبال او فرستاد و خدا او را حفظ کرد و یحیی (از انجام گناه) امتناع ورزید و با آن مخالفت کرد.

3.. السیوطی، الدر المنثور، ج۴، ص۲۶۳.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
26

تعدادی دیگر غیرصریح، نظیر «مطهر»؛

ثالثاً برخی از تعبیرهای موجود در روایات، ناظر به حفظ الهی معصوم از سوی خدا (نقش خدا۱) و برخی دیگر به تلاش معصوم برای پرهیز از گناه (نقش معصوم) است.۲ ازاین‎رو ابتدا تعبیرهایی که نقش خدا را بیان می‏کنند و سپس تعبیرهایی که به نقش معصوم در عصمت از گناه می‏پردازند، بررسی خواهد شد:

تعبیرهای ناظر به نقش خدا

آیات و روایاتی که به نقش خدا به عنوان خاستگاه عصمت پرداخته‏اند، با تعبیرهای متنوع این مطلب را بیان نموده‏اند. آنچه در اینجا عرضه می‏گردد، مواردی است که از استقصا به دست آمده و آیات و روایاتی که آورده می‏شود، نمونه است و برای هر یک از عنوان‏های زیر، می‏توان آیات و روایات فراوانی یافت:

تعبیرهای حاوی مشتقات ماده «عَصْم»

متونی که محفوظ‏بودن معصوم از گناه (و خطا) را بیان می‏کنند و با استفاده از ماده «عصم» بیان شده‏اند، گوناگون‏اند و با مشتقات مختلف این ماده عرضه شده‏اند. در تعدادی از متون تصریح شده که خداوند معصوم را از گناه حفظ نموده است؛ مانند «عَصَمَهُم»۳‏ و «عصمکم»:۴ امام مهدی علیه السّلام درباره صفات

1.. ازآنجاکه از دیدگاه آیات و روایات، حفظ معصوم از گناه، نتیجه دو عامل (امداد الهی و تلاش معصوم در ترک گناه) است، در بررسی آیات و روایات بیان‏کننده نقش خدا، الزاماً نمی‏توان در پی «علت تامه» برای حاصل ‏شدن عصمت برای معصوم بود؛ بلکه نقش خدا، جزء العله برای حصول عصمت برای معصوم است.

2.. دربارۀ این مطلب، در صفحات آینده، توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

3.. این تعبیر در روایات متعدد به چشم می‏خورد. از جمله ر.ک: الهلالی، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج۲، ص۶۷۹؛ الحر العاملی، وسائل الشیعة، ج۹، ص۵۳۱ (به نقل از رِسَالَةِ الْمُحْکمِ وَالْمُتَشَابِه نوشته سید مرتضی)؛ المجلسی، بحار الأنوار، ج۹۰، ص۴۷ (به نقل از رساله نعمانی). همچنین ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۴۸۰ (متن مورد استشهاد در این روایت اگرچه سخن معصوم نیست؛ اما سکوت معصوم در برابر آن را می‏توان کاشف از رضایت وی از محتوای آن دانست).

4.. الکلینی، الکافی، ج۱، ص۴۴۶؛ عده‌‌ای از علما، الأصول الستة عشر، ص۱۲۱، ابن قولویه، کامل الزیارات،(( ص۳۱۸؛ ابن بابویه، من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۶۱۱؛ ابو بابویه، عیون أخبار الرضا علیه السّلام، ج۲، ص۲۷۴؛ الطوسی، تهذیب الأحکام، ج۶، ص۹۷؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل أبی طالب علیهم السّلام، ج۲، ص۲۴۵؛ ابن المشهدی، المزار الکبیر، ص۲۴۸، ۵۲۷ و ۵۶۲ و الکفعمی، البلد الأمین و الدرع الحصین، ص۲۹۹.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 812
صفحه از 258
پرینت  ارسال به