25
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

فصل دوم:

گونه‏شناسی تعبیرهای ناظر به خاستگاه عصمت از

گناه در آیات و روایات

بررسی آیات و روایات بیان‏کننده خاستگاه عصمت نشان می‏دهد که این متون از تعبیرهای گوناگونی برای تشریح این مطلب بهره برده‏اند. تنوع تعبیرها در این متون، صرفاً عبارت‏پردازی نیست؛ بلکه این تعبیرها به تبیین ابعاد گوناگون این مطلب پرداخته‏اند. این عبارات گوناگون همچنین این مطلب را توضیح می‏دهند که خاستگاه عصمت، مفهومی عمیق و مرکب است. ازاین‎رو محفوظ بودن معصوم از گناه، حاصل فرایندی ژرف، ویژه و دارای ابعاد است و نمی‏توان آن را حالتی جبری دانست۱ که معصوم بدون اختیار مرتکب گناه نمی‏گردد.

گفتنی است که اولاً تعبیرهای بیان‏کننده خاستگاه عصمت، تعدادی در قرآن و تعدادی دیگر در روایات آمده است. ازاین‎رو در هر یک از زیرعنوان‏های این قسمت، سعی شده تا تعبیرهای آیات، پیش‏تر از روایات عرضه گردد؛

ثانیاً تعدادی از تعبیرها در دلالت بر عصمت، صریح‏اند مانند «معصوم»؛ و

1.. درباره توضیح چگونگی جبری‏ نبودن عصمت، ر.ک: هاشمی‏نسب، الامامة علی ضوء الثقلین، ص۱۲۹ - ۱۳۱؛ هاشمی تنکابنی، عصمت، ضرورت و آثار، ص۲۰۵ - ۲۰۹؛ مرتضی، فلسفة العصمة عند الشیعة الامامیة، ص۱۶۹ - ۱۸۵؛ حیدری، عصمت در قرآن، ص۱۳۲ - ۱۳۶.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
24

چه چیزی دارد و خاستگاه آن چیست. خواهد آمد که دیدگاه‏ها در این زمینه متفاوت است و برخی از آنها عبارت‏اند از: لطف، ملکه، کمال توفیق یا «اراده خدا و تلاش معصوم برای ترک گناه و خطا».

گناه

مقصود از گناه، هر عملی است که انجام‏دهنده آن استحقاق عذاب الهی را پیدا می‏کند. ازاین‎رو این واژه، ترک اولی را در بر نمی‏گیرد.۱

خطا

ازآنجاکه «منشأ عصمت از خطا» در بخش چهارم به بحث گذاشته خواهد آمد و برخی از بحث‏های آن با سه بخش آغازین متفاوت است؛ معنا و کاربرد واژه «خطا» در لغت، متون وحیانی و نیز مترادف‏ها و جانشین‏های آن در این متون در بخش مذکور خواهد آمد.

1.. برای اطلاع بیشتر ر.ک: نیشابوری مقری، الحدود، ص۷۹ (الذنب)؛ ابن‎شهرآشوب، اعلام الطرائق فی الحدود و الحقائق، ج۱، ص۱۲۱ (المعصیة) و ۲۵۸ - ۲۶۰ و ج۲، ص۴۵ (العاصی)؛ سیدموسی هاشمی تنکابنی، عصمت، ضرورت و آثار، ص۱۲۹ - ۱۳۴ و حیدری، عصمت در قرآن، ص۴۰ - ۴۶ و ۱۰۵ - ۱۲۷.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 791
صفحه از 258
پرینت  ارسال به