بندگانش و گواه او بر آفریدگانش باشد.۱ به عبارت دیگر، خدای تعالی بنا ندارد به وسیله کسی که به ورطه خطا (وگناه) میافتد بر بندگان خویش احتجاج کند و او را شاهد بر رفتار آنان در دنیا قرار دهد. نتیجه خطای معصوم، گمراهی انسانها خواهد بود، درحالیکه خداوند اطاعت کسی را که خواسته یا ناخواسته آنان را از راه به در میکند و گمراه میسازد، لازم نمیسازد.۲
نتیجهگیری
از مجموع دلایل عقلی و نقلی این بحث فهمیده میشود که معصومان علیهم السّلام در همه امور فردی و اجتماعی از خطا، سهو و نسیان مصوناند. همچنین عصمت از خطا، ناشی از دو عامل کلی است: نخست، تلاش معصوم برای فرو نیفتادن در خطا و دیگری، امدادهای الهی به وسیله اعطای علم در همه ابعاد فردی و اجتماعی، در احکام و موضوعات و به وسیله امداد ویژه مانند همراه ساختن روحالقدس؛ تا معصوم در همه امور خویش از خطا مصون باشد و در پی آن، اهداف الهی برای هدایت انسان محقق گردد.
گفتنی است که بسیاری از دانشمندان مسلمان بهویژه متکلمان، نظریهپردازیهای قابل توجهی درباره لزوم، حکمت و چگونگی عصمت معصومان از خطا دارند که استخراج و ارائه آنها تکمیلکننده پژوهش «عصمت معصومان از خطا از دیدگاه منابع وحیانی» خواهد بود (محور عمده تحلیلهای این بزرگان، بررسیهای عقلانی این موضوع است و کمتر این مطلب را از دیدگاه متون وحیانی به بحث گذاشتهاند).
1.. «فَهُوَ مَعْصُومٌ مُؤَیدٌ مُوَفَّقٌ مُسَدَّدٌ قَدْ أَمِنَ مِنَ الْخَطَایا وَالزَّلَلِ وَالْعِثَارِ یخُصُّهُ اللَّهُ بِذَلِک لِیکونَ حُجَّتَهُ عَلَی عِبَادِهِ وَشَاهِدَهُ عَلَی خَلْقِه» (الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰۳، ح ۱).
2.. امام صادق علیه السّلام: «لَا یفْرِضُ اللَّهُ عز و جل عَلَی عِبَادِهِ طَاعَةَ مَنْ یعْلَمُ أَنَّهُ یغْوِیهِمْ وَیضِلُّهُمْ وَلَا یخْتَارُ لِرِسَالَتِهِ وَلَا یصْطَفِی مِنْ عِبَادِهِ مَنْ یعْلَمُ أَنَّهُ یکفُرُ بِهِ وَیعْبُدُ الشَّیطَانَ دُونَهُ وَلَا یتَّخِذُ عَلَی خَلْقِهِ حُجَّةً إِلَّا مَعْصُوما» (ابنبابویه، الخصال، ج۲، ص۶۰۸، ح ۹ و ر.ک: ابنبابویه، عیون أخبار الرضا علیه السّلام، ج۲، ص۱۲۵، ح۱).