221
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

فهرست آیات

سورهآیهصفحه
نساء
(وَلَوْ
لا فَضْلُ اللهِ عَلَیك وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ... عَلَیك
عَظیما
)
۶۴۳۸
(وَما
أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِیطاعَ بِإِذْنِ اللّٰه
)
۱۱۳۲۰۵
انعام
(وَمِنْ
آبائِهِمْ وَذُرِّیاتِهِمْ وَإِخْوانِهِمْ وَاجْتَبَیناهُمْ وَهَدَیناهُمْ إِلی
صِراطٍ مُسْتَقیمٍ
)
۸۷۳۵
اسرا
(وَإِن
کادُواْ لَیفْتِنُونَك عَنِ الَّذِی أَوْحَینَا إِلَیك لِتفْتَرِی عَلَینَا...ً
)
۷۳ ـ ۷۵۷۷
طه
(وَأَنَا
اخْتَرْتُك فَاسْتَمِعْ لِمٰا یُوحیٰ
)
۱۳۳۶
یوسف
(وَ
لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّءَا بُرْهَٰنَ رَبِّهِ
)
۲۴۱۵۹
نجم
(مَا
ضَلَّ صَاحِبُکم وَمَا غَوَی* وَمَا ینطِقُ عَنِ الهَوَی * إِنْ هُوَ إِلَّا
وَحْی یوحَی
)
۲ ـ ۴۲۰۵
جن
(عَالِمُ
ٱلْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا * إِلَّا مَنِ ٱرْتَضَىٰ
)
۲۶ - ۲۸۲۰۴


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
220

بندگانش و گواه او بر آفریدگانش باشد.۱ به عبارت دیگر، خدای تعالی بنا ندارد به وسیله کسی که به ورطه خطا (وگناه) می‏افتد بر بندگان خویش احتجاج کند و او را شاهد بر رفتار آنان در دنیا قرار دهد. نتیجه خطای معصوم، گمراهی انسان‏ها خواهد بود، درحالی‎که خداوند اطاعت کسی را که خواسته یا ناخواسته آنان را از راه به در می‏کند و گمراه می‏سازد، لازم نمی‏سازد.۲

نتیجه‏گیری

از مجموع دلایل عقلی و نقلی این بحث فهمیده می‏شود که معصومان علیهم السّلام در همه امور فردی و اجتماعی از خطا، سهو و نسیان مصون‏اند. همچنین عصمت از خطا، ناشی از دو عامل کلی است: نخست، تلاش معصوم برای فرو نیفتادن در خطا و دیگری، امدادهای الهی به وسیله اعطای علم در همه ابعاد فردی و اجتماعی، در احکام و موضوعات و به وسیله امداد ویژه مانند همراه ‏ساختن روح‏القدس؛ تا معصوم در همه امور خویش از خطا مصون باشد و در پی آن، اهداف الهی برای هدایت انسان محقق گردد.

گفتنی است که بسیاری از دانشمندان مسلمان به‏ویژه متکلمان، نظریه‏پردازی‏های قابل توجهی درباره لزوم، حکمت و چگونگی عصمت معصومان از خطا دارند که استخراج و ارائه آنها تکمیل‏کننده پژوهش «عصمت معصومان از خطا از دیدگاه منابع وحیانی» خواهد بود (محور عمده تحلیل‏های این بزرگان، بررسی‏های عقلانی این موضوع است و کمتر این مطلب را از دیدگاه متون وحیانی به بحث گذاشته‏اند).

1.. «فَهُوَ مَعْصُومٌ مُؤَیدٌ مُوَفَّقٌ مُسَدَّدٌ قَدْ أَمِنَ مِنَ الْخَطَایا وَالزَّلَلِ وَالْعِثَارِ یخُصُّهُ اللَّهُ بِذَلِک لِیکونَ حُجَّتَهُ عَلَی عِبَادِهِ وَشَاهِدَهُ عَلَی خَلْقِه» (الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰۳، ح ۱).

2.. امام صادق علیه السّلام: «لَا یفْرِضُ اللَّهُ عز و جل عَلَی عِبَادِهِ طَاعَةَ مَنْ یعْلَمُ أَنَّهُ یغْوِیهِمْ وَیضِلُّهُمْ وَلَا یخْتَارُ لِرِسَالَتِهِ وَلَا یصْطَفِی مِنْ عِبَادِهِ مَنْ یعْلَمُ أَنَّهُ یکفُرُ بِهِ وَیعْبُدُ الشَّیطَانَ دُونَهُ وَلَا یتَّخِذُ عَلَی خَلْقِهِ حُجَّةً إِلَّا مَعْصُوما» (ابن‎بابویه، الخصال، ج۲، ص۶۰۸، ح ۹ و ر.ک: ابن‎بابویه، عیون أخبار الرضا علیه السّلام، ج۲، ص۱۲۵، ح۱).

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 736
صفحه از 258
پرینت  ارسال به