پیامبران علیهم السّلام معصوماند. از دیدگاه شیعیان، افزون بر پیامبران، ائمه و حضرت فاطمه علیهم السّلام نیز معصوماند.
قلمرو عصمت
مقصود از این عبارت، ابعاد عصمت معصوم است. از دیدگاه اکثر شیعیان و تعدادی از اهل سنت، محورهای عصمت معصومان در دو بخش کلی قابل گردآوری است:
عصمت عملی
از بعد عملی، معصوم در سه محدوده دارای عصمت است:
عصمت از گناه، قبل و بعد از نبوت و امامت؛
عصمت از ترک اولی، قبل و بعد از نبوت و امامت؛
عصمت از خطا، قبل و بعد از نبوت و امامت.
عصمت علمی
منظور از این عبارت، این است که معصوم در سخنانی که ابراز میکند دارای عصمت است. این بُعد نیز سه محدوده را در بر میگیرد:
عصمت از خطا در تبیین دین، قبل و بعد از نبوت و امامت؛
عصمت از خطا در دیدگاههای علمی غیردینی، قبل و بعد از نبوت و امامت؛
عصمت از خطا در امور عادی، قبل و بعد از نبوت و امامت.۱
منشأ
مقصود از منشأ، این است که عصمت معصومان علیهم السّلام از «گناه و خطا»، ریشه در