علم
بسیاری از خطاهایی که افراد مرتکب میشوند، ریشه در جهل دارد. این جهل میتواند چند بُعد داشته باشد:
۱. جهل به زشتی تخطی از آنچه مطلوب خدای سبحان است؛
۲. جهل و غفلت نسبت به عظمت و شأن خدای سبحان و حقی که بر بندگان دارد؛
۳. جهل به احکام و موضوعات آنها (که توضیح آن گذشت).۱
بر اساس آیات و روایات، معصومان از همه گونههای جهل در اماناند و علم ویژه در همه ابعاد بالا به آنان اعطاشده است. ازاینرو بسیاری از خطاها با وجود علم (با همه اقسام آن) برای معصوم منتفی است.۲
از سوی دیگر، «سهو، نسیان و غفلت» (با اینکه تفاوتهای اندکی با هم دارند(۳ در این مطلب شریکاند که با وقوع چنین حالاتی، صورت علمیه اشیاء از ذهن انسان به طور موقت یا دائم محو میگردد. بر اساس برخی از روایات، سهو و نسیان در جنود جهل جای دارند و ضد سهو، «تذکر» و ضد نسیان، «حفظ» است؛۴ یعنی کسی که به سهو درباره معلوم خود مبتلا شده، آن مطلب را در خاطر ندارد و کسی که چیزی را فراموش کرده، آن را در ذهن ندارد. همانگونه که گذشت، معصومان همه جنود عقل مانند «تذکّر» و «حِفظ» را
1.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۷۲، ح ۲ و ص۳۹۸، ح ۳، ۴ و ۵ و ص۲۶۰ - ۲۶۲ و ۲۰۲، ح ۱ و ج۲، ص۲۸۲، ح ۱۶؛ الصفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۴۴۷، ح ۴ و ص۴۵۱ - ۴۵۴، ح ۱ - ۱۳.
2.. برای دیدن تفصیلی متون و توضیحات این موضوع، ر.ک: فصل دوم و سوم بخش منشأ عصمت از گناه. همچنین برای توضیح بیشتر ر.ک: الطباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۱۳۹ و ج۱۱، ص۱۶۳.
3.. ر.ک: العسکری، الفروق فی اللغة، ص۹۰؛ الزبیدی، تاج العروس، ج۱۹، ص۵۵۵.
4.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۲، ح ۱۴.