توان انسان از تحمل مصیبتی است که بر وی فرود آمده است».۱ به عبارت دیگر، کسی که طاقتش تمام شده، ممکن است سهواً (یا عمداً) از حیطه قوانین عقلی یا شرعی خارج گردد؛ مانند رانندهای که از شدت خستگی ناخودآگاه تسلط خود را بر کنترل وسیله نقلیه از دست میدهد یا کسی که در یک روز تعدادی از عزیزترین عزیزانش را از دست میدهد و ممکن است کارهایی انجام دهد که از نظر عقلا یا پیروان شرع پسندیده نیست. بر اساس روایات، جزع، در زمره لشکریان «جهل» قرار دارد.۲
به تعبیر این روایات، جزع، «ضدّ۳ صبر» و از لشکریان عقل است؛ یعنی انسان صبور از آفات جزع در امان است. مؤمن هرچه صبورتر باشد از مضرات کمطاقتی بیشتر در امان خواهد بود؛ مانند اینکه کمتر دچار خطا و سهو میگردد. به این مطلب باید افزود که بر اساس روایات مذکور، جنود عقل در معصومان در حد کمال است و (بر اثر تلاش آنان و امداد الهی) ضد آنها یعنی جنود جهل در آنان وجود ندارد.۴
تطهیر و اخلاص
آیه تطهیر۵ که توضیحش در بخش نخست گذشت، بر این مطلب دلالت دارد که خدای سبحان اهلبیت علیهم السّلام را از هر پلیدی دور داشته است.۶ با توجه به جایگاه اهلبیت علیهم السّلام در مسیر هدایت انسانها یکی از مصادیق رجس برای آنان،
1.. ر.ک: ابنفارس، معجم مقاییس اللغة، ج۱، ص۴۵۳؛ زبیدی، تاج العروس، ج۱۱، ص۶۴.
2.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۲، ح ۱۴.
3.. و به تعبیر لغویین، نقیض آن. ر.ک: ابنفارس، معجم مقاییس اللغة، ج۱، ص۴۵۳؛ الزبیدی، تاج العروس، ج۱۱، ص۶۴.
4.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۳، ح ۱۴.
5.. احزاب: ۳۳.
6.. ر.ک: ابنشعبة الحرانی، تحف العقول، ص۴۳۵؛ الطبری الآملی، بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ص۲۳۴.