فصل دوم:
عوامل عصمت از خطا
عصمت از خطا، همانند عصمت از گناه، عوامل متعددی دارد. توجه به این نکته ضروری مینماید که اختلاف مبانی در مسئله خلق اعمال، تأثیر مستقیم در شناخت عامل یا عوامل عصمت از خطا دارد. به عبارت دیگر، همه کسانی که قائل به جبر خالص (مانند جهم بن صفوان) هستند و یا کسانی که به جبر نسبی معتقدند (مانند نظریه کسب اشعری و طرفداران وی) به صراحت ابراز میدارند و یا لازم مبنای آنان این است که فعل معصوم، فعل خداست و معصوم در ارتکاب خطیی (یا عمدی) یک فعل، بدون قدرت است؛ پس آن کار، منسوب به او نیست تا عمد یا خطا بر آن مترتب شود. به عبارت دیگر طبق مبنای جبرگرایان (خالص و نسبی)، بحث نسبت خطا (و عمد) به معصوم، سالبه به انتفای موضوع است. به عبارت دیگر، آنان تنها عامل عصمت معصوم از خطا را فعل خداوند میدانند. البته همه کسانی که انجام فعل را به انسان نسبت میدهند یا به گونهای به «امر بین الامرین» قائل هستند، میتوانند به گونهای فراختر به تحلیل عوامل عصمت از خطا بپردازند. به هر حال، آنچه در اینجا مهم به نظر میرسد، پیگیری این موضوع بر اساس مبانی قرآن و