209
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

در این زمینه و نظریه تعمد در سهو هم با اشکالات جدی روبه‏روست.۱

عصمت از خطا در موضوعات

مقصود از خطا در موضوعات این است که معصوم با اینکه به احکام عالم است، آیا در مقام اجرای آن دچار خطا می‏شود؛ مثلاً با اینکه می‏داند باید برای غسل همه بدنش را بشوید آیا قسمتی از آن را فراموش می‏کند؟ این موضوع در منابع شیعه، کمتر مورد توجه ویژه قرار گرفته است. به طور خلاصه، عموم و اطلاق ادله عقلی و نقلی عصمت از خطا، اقتضا می‏کند که وی در زمینه تشخیص موضوعات هم مبتلا به سهو و نسیان نگردد. البته ممکن است شمار اندکی از روایات، خطای معصوم در موضوعات را در ذهن تداعی کنند. برای نمونه در روایتی از امام صادق علیه السّلام آمده است:

اغْتَسَلَ أَبِی مِنَ الْجَنَابَةِ فَقِیلَ لَهُ قَدْ أَبْقَیتَ لُمْعَةً فِی ظَهْرِک لَمْ یصِبْهَا الْمَاءُ فَقَالَ لَهُ مَا کانَ عَلَیک لَوْ سَکتَّ ثُمَّ مَسَحَ تِلْک اللُّمْعَةَ بِیدِهِ».۲

اگر سند و دلالت این روایت و مانند آن را بپذیریم، ممکن است بر این دلالت داشته باشند که معصومان در امور شخصی خود که محدوده حق اللّٰه است، مأمور به تحصیل واقع نیستند و تحصیل واقع محصور در اموری مانند حق‏الناس یا اموری باشد که هدایت انسان‏ها محور آن باشد.

ازآن‎رو که علمای شیعه عموم و اطلاق عصمت از خطا را مشتمل بر عصمت معصوم از خطا در موضوعات می‏دانسته‏اند، این روایت و امثال آن را با وجوه متعدد توجیه کرده‏اند تا با عصمت قطعی معصوم از خطا منافات نداشته باشد.۳

1.. برای اطلاع بیشتر ر.ک: یوسفیان و شریفی، پژوهشی در عصمت معصومان علیهم السّلام، ص۲۴۷ - ۲۵۰.

2.. الکلینی، الکافی، ج۳، ص۴۵، ح ۱۵؛ و ر.ک: الطوسی، تهذیب الاحکام، ج۱، ص۳۶۵، ح ۱.

3.. برای نمونه ر.ک: المجلسی، مرآة العقول، ج۱۳، ص۱۳۸ - ۱۳۹ و همو، ملاذ الاخیار، ج۳، ص۱۰۸ - ۱۰۹. برای دیدن روایات دیگر این موضوع و توضیحات علمای امامیه درباره آنها ر.ک: الموسوی، (( «الاختلاف العقیدی واثره علی الاستنباط الامامة نموذجاً»، ج۴۵، ص۱۲۲ - ۱۳۷؛ مکارم شیرازی، القواعد الفقهیة، ج۲، ص۸۸ - ۸۹؛ السبزواری، مهذب الاحکام، ج۳، ص۶۹ - ۷۰؛ العاملی، مشرق الشمسین، ص۲۲۹، عاملی، ذکری الشیعة، ج۲، ص۲۲۱؛ الخوئی، موسوعة الامام الخوئی، ج۱۷، ص۱۱۳.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
208

تشخیص موضوعات در قضا وجود ندارد. افزون بر این، دلیل بر خلاف آن وجود دارد؛ یعنی اگر معصوم طبق بینه و قسم درباره مالی حکم کرد و بینه و سوگند خورنده خلاف واقع بودند و محکوم له از این موضوع آگاه بود، محکوم له مالک آن مال نمی‏گردد و این حکم برای او ایجاد مالکیت نمی‏کند و برای او وعده عذاب داده شده است.۱ ظاهراً معصومان در زمینه تشخیص موضوعات در قضا، مأمور به واقع نیستند تا نیاز به عصمت از خطا داشته باشند۲.۳

عصمت از خطا، سهو و نسیان در عبادت

در این قسمت منظور این است که آیا ممکن است معصوم در انجام عبادت مانند تعداد رکعات نماز، دچار سهو و نسیان شود یا نه؟

اطلاق و عموم نصوص، به مبرا بودن همه معصومان از هر گونه ابتلا به سهو و نسیان تصریح دارد. اکثر قریب به اتفاق علمای امامیه هم همین باور را ابراز کرده‏اند. البته برخی علمای امامیه مانند شیخ صدوق و استادش ابن‎ولید سهو را برای پیامبر جایز دانسته، نفی آن را غلو در دین شمرده‏اند. البته آنان هم سهو پیامبر را مانند سهو افراد عادی ندانسته، آن را اسهاء (به سهو واداشتن) و از سوی خدا قلمداد کرده‏اند تا تأکید بر بشر بودن آنان باشد.۴

علمای شیعه روایاتی را که از طریق اهل سنت و شیعه درباره سهو النبی نقل شده نپذیرفته‏اند.۵ البته نظریه اسهاء شیخ صدوق و ابن‎ولید و دیدگاه اهل‏سنت

1.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۷، ص۴۱۴، ح ۱؛ الحر العاملی، وسائل الشیعة، ج۲۷، کتاب القضاء، ابواب کیفیة الحکم، باب دوم، ص۲۳۲.

2.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۷، ص۴۱۴ - ۴۱۵، ح ۲ - ۴.

3.. برای اطلاع بیشتر ر.ک: یوسفیان و شریفی، پژوهشی در عصمت معصومان علیهم السّلام، ص۲۵۰ - ۲۵۳.

4.. ر.ک: ابن‎بابویه، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۵۸ - ۳۶۰.

5.. ر.ک: الحر العاملی، التنبیه من المعلوم من البرهان علی تنزیه المعصوم عن السهو و النسیان؛ المظفر، دلائل الصدق، ج۱، ص۶۱۹ - ۶۲۰ و جوادی آملی، ولایت فقیه، ص۷۷ - ۷۸.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 756
صفحه از 258
پرینت  ارسال به