اطاعت کنند).
در این آیه، غایت و هدف از ارسال رسولان، اطاعت وی بیان شده است. اگر پیامبری در گفتار و رفتار خویش، به دلیل سهو، خطا یا نسیان (یا عمداً) غیر فرمان الهی را بگوید یا انجام دهد، هم خود به خطا رفته و هم دیگران را به خطا دچار ساخته است. تنها در صورتی که مصونیت وی از خطا (و گناه) از سوی خدای سبحان تضمین شده باشد، اطاعت مطلق وی در همه امور، صحیح و مطابق واقع خواهد بود. ازاینرو این آیه نیز بر مصونیت پیامبر از خطا دلالت دارد.۱
عصمت از خطا در دانستن معارف و احکام و عمل به آنها و تنفیذ احکام
عصمت معصومان از خطا در دانستن معارف و بهویژه عمل به آنها و تنفیذ احکام الهی، مورد پذیرش متکلمان امامیه است و معتزله این دیدگاه را نپذیرفتهاند.۲ روایات متعددی این محدوده عصمت معصومان را توضیح میدهند:
عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السّلام قَالَ:… وَکبَارُ حُدُودِ وَلَایةِ الْإِمَامِ الْمَفْرُوضِ الطَّاعَةِ أَنْ یعْلَمَ أَنَّهُ مَعْصُومٌ مِنَ الْخَطَاءِ وَالزَّلَلِ وَالْعَمْدِ وَمِنَ الذُّنُوبِ کلِّهَا صَغِیرِهَا وَکبِیرِهَا لَا یزِلُّ وَلَا یخْطَأُ وَلَا یلْهُو بِشَیءٍ مِنَ الْأُمُورِ الْمُوبِقَةِ لِلدِّینِ وَلَا بِشَیءٍ مِنَ الْمَلَاهِی وَأَنَّهُ أَعْلَمُ النَّاسِ بِحَلَالِ اللَّهِ وَحَرَامِهِ وَفَرَائِضِهِ وَسُنَنِهِ وَأَحْکامِهِ مُسْتَغْنٍ عَنْ جَمِیعِ الْعَالَمِ وَغَیرُهُ مُحْتَاجٌ إِلَیهِ وَأَنَّهُ أَسْخَی النَّاسِ وَأَشْجَعُ النَّاس.۳
عَنِ الصَّادِقِ علیه السّلام عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السّلام فِی بَیانِ صِفَاتِ الْإِمَامِ قَالَ: فَمِنْهَا أَنْ یعْلَمَ الْإِمَامُ الْمُتَوَلِّی عَلَیهِ أَنَّهُ مَعْصُومٌ مِنَ الذُّنُوبِ کلِّهَا صَغِیرِهَا وَکبِیرِهَا لَا یزِلُّ فِی الْفُتْیا وَلَا یخْطِئُ فِی الْجَوَابِ وَلَا یسْهُو وَلَا ینْسَی وَلَا یلْهُو بِشَیءٍ مِنْ أَمْرِ الدُّنْیا