183
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

سهم معصوم در حصول عصمت از آنها یاد کنند.

درباره دیدگاه ماتریدیه باید گفت: اولاً تعریف عصمت در سخنان آنان روشن نیست. همان‎گونه که گذشت، گاهی متمایل به جبر و گاهی دیگر، حاوی اختیار معصوم است؛ ثانیاً همانند دیدگاه معتزله، جزئیات لطف الهی و تلاش معصوم برای ترک گناه را در بر ندارد. همچنین بُعد فرایندمدار بودن عصمت و منشأ آن نیز در سخنان آنان به چشم نمی‏خورد.

آن دسته از اشاعره نیز که در افعال اختیاری انسان، کسب را به گونه‏ای تفسیر کرده‏اند که انسان در تحقق آن دخیل است، نه جزئیات دخالت خدا را در حصول عصمت تبیین کرده‏اند و نه سهم معصوم را در فرایند عصمت توضیح داده‏اند. همچنین به فرایندی بودن عصمت نیز اشاره نکرده‏اند. همان‎گونه که گذشت، برخی از آنان دارای نظرات متناقضی هستند؛ مانند عبدالملک جوینی که از سویی طبق مبنای خود۱ قائل به اثرگذاری فاعل در حصول عصمت است و از سوی دیگر (همان‎گونه که گذشت) عصمت را «توفیق» و توفیق را «خلق قدرة الطاعة» دانسته است. این تعریف برای عصمت (همان‎گونه که از دیدگاه تعدادی از قائلان به کسب مانند اشعری و برخی از پیروانش دانسته می‏شود) جز جبر چیزی را در بر ندارد و برای معصوم، اختیاری قائل نیست. ازاین‎رو همه اشکالات پیشین بر جبرگرایان، بر این نظر وی نیز مترتب خواهد بود.

1.. ر.ک: الشهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۱۱۱ - ۱۱۲؛ السبحانی، بحوث فی الملل والنحل، ج۲، ص۱۴۱ - ۱۴۳.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
182

خویش از آلوده شدن به گناهان که انعکاس وسیعی در آیات و روایات دارد، در بیشتر متون معتزله و همه کسانی که مانند آنان متکی بر تحلیل‏های عقلانی در اینجا به بحث پرداخته‏اند، دیده نمی‏شود. حداکثر این است که در عبارت‏های برخی از معتزله و پیروانشان، امتناع از گناه به معصوم نسبت داده شده است.

در ادامه توجه به این نکته لازم است که معتزله لطف را بر خدا واجب می‏دانند؛ اما چنین وجوبی از آیات و روایات برداشت نمی‏شود؛ به جز مواردی که خداوند چیزی را خود بر عهده گرفته باشد که در این صورت، ایجاب از سوی خود اوست، نه از سوی غیر او.۱

به طور خلاصه، شاید بتوان چنین جمع‏بندی کرد که معتزله در نظریه‏پردازی در این بحث، دو وسیله بیشتر نداشتند: یکی آیات و روایات همراه برداشت جبرگرایانه اهل حدیث که آنان از پذیرش این‏گونه فهم و بسیاری از روایات آن تن زده بودند؛ وسیله دوم، تحلیل‏های عقلانی بود که نهایت تلاش آنان همان شده که در بررسی دیدگاه آنان گذشت. این در حالی است که پیروان اهل‎بیت علیهم السّلام می‏توانستند از طریق تبیین و تفسیر اهل‎البیت علیهم السّلام به جزئیات بسیاری از آنچه عقل یا قرآن کریم بر آن دلالت دارد دست یابند. از همین روست که در تعریف عصمت از سوی پیروان اهل‎بیت علیهم السّلام نیاز نیست که پیوسته در واژه لطف محدود باشند؛ بلکه طیف وسیعی از مصادیق لطف در آیات و روایات این موضوع وجود دارد که می‏توانند از آنها در تشریح الطاف الهی و نیز

1.. مانند: «فَبِحَقِّهِمُ الَّذِی أَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَیک»، ابن‎بابویه، من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۶۱۷. همچنین ر.ک: زین العابدین، الصحیفة السجادیة، ص۲۰۴؛ الطوسی، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج۱، ص۶۱؛ ابن‎طاووس، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، ص۶۱ و همو، فلاح السائل و نجاح المسائل، ص۱۷۱.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 904
صفحه از 258
پرینت  ارسال به