فصل اول:
بررسی دیدگاه متکلمان
همه کسانی که انسان را در افعال خویش مجبور میدانند و در نتیجه، طبق این مبنا معصوم را نیز در انجام طاعت و ترک معصیت مجبور میدانند، سخنشان خلاف عقل و نقل است. عقل انسان نمیپذیرد که پیامبر یا امامی که در انجام طاعت یا ترک معصیت مجبور است بتواند مقتدای دیگر انسانها باشد. همچنین عقل انسان برای فعل و ترک انسان مجبور، ارزشی قائل نیست تا ثواب یا عقابی را بر آن مترتب بداند. همه آیات و روایاتی که بر اختیار انسان۱ و بهویژه معصوم و تلاش وی برای انجام طاعات و ترک معصیت دلالت دارند، این دیدگاه را به چالش میکشد. در بخش نخست گذشت که معصوم، با استعصام و اعتصام، تقوا و اطاعت خدای سبحان نقشی آشکار در حصول عصمت دارد. همه کسانی که قائل به اختیار یا امر بین الامرین نیستند این دیدگاه را رد خواهند کرد. با این توضیح، اشکال دیدگاه جبرگرایان خالص، اهل حدیث و همه اشاعرهای که با ابراز نظریه کسب، برای قدرت عبد تأثیری در افعال او باور