صدد فرقگذاری میان گونههای آن برآمده، اما ظاهراً گونه اول به گونه دوم باز میگردد و نتیجه هر دو، چیزی جز جبر۱ نیست. شاهد این ادعا، اینکه خود وی در گونه اول تصریح میکند که ملکه معصیت به طور کامل نابود میگردد. ظاهراً دهلوی در وجه دوم به کسانی که از نظرگاه عارفان به مقام ولایت رسیدهاند نظر دارد. همچنین از این عبارت، اختصاص این عصمت به انبیا یا امامان شیعه علیهم السّلام استفاده نمیشود.۲
استاد حسنزاده آملی نیز ازآنجاکه قائل به امر بین الامرین است.۳ باید به دخیل بودن خدا و معصوم در تحقق عصمت باور داشته باشد؛ اگرچه تعریف ایشان از عصمت متمایل به اسناد آن به خداست.۴
همانگونه که در بررسی متون آیات و روایات گذشت، یکی از واژگانی که برای تلاش معصوم برای پرهیز از گناه به کار رفته، واژه «اعتصام» است. این واژه در عبارات عرفا نیز فراوان به کار رفته است و از کاربردهای آن در متون عرفانی، اختصاص کاربرد آن در زمینه انبیا و امامان شیعه علیهم السّلام استفاده نمیگردد.۵
جمعبندی دیدگاه عرفا
یکی از محوریترین مفاهیم عرفان، «انسان کامل» است. اندیشهها و
1.. از دیدگاه برخی، دهلوی در خلق اعمال انسان، قائل به اختیار یا امر بین الامرین بنا بر تقریر فلاسفه است. ر.ک: رفیعی، «نقد و بررسی اندیشههای دهلوی»، ص۱۲۵ - ۱۵۰.
2.. برخی دیگر از عبارات وی درباره عصمت را در منبع زیر ببینید: الکسنزان الحسینی، موسوعة الکسنزان فیما اصطلح علیه اهل التصوف والعرفان، ج۱۵، ص۴۱۴ به نقل از: الدهلوی، التفهیمات الإلهیة، ج۲، ص۱۲ و ۲۲.
3.. ر.ک: حسنزاده آملی، خیر الاثر در رد جبر و قدر و دو رساله دیگر، بهویژه ص۸۰.
4.. همو، ممد الهمم، ص۶۴۹؛ نیز ر.ک: همو، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، ج۱۶، ص۴۳ و همو، هزار و یک کلمه، ج۴، ص۵۰۵ - ۵۰۶ و ج۵، ص۴۰۷.
5.. ر.ک: الکسنزان الحسینی، موسوعة الکسنزان فیما اصطلح علیه اهل التصوف والعرفان، ج۱۵، ص۴۰۵ - ۴۱۳.