جمعبندی دیدگاه فلاسفه
به طور خلاصه فلاسفه در زمینه تبیین منشأ عصمت به سه دسته تقسیم میشوند:
گروه نخست کسانی هستند که بنا بر جبر فلسفی، همه افعال اختیاری انسان را در سلسله علل به علة العلل یعنی خدای سبحان بازمیگردانند و در نتیجه، بنا بر این دیدگاه، معصوم در کارهای خویش مجبور خواهد بود؛
دسته دوم کسانی هستند که عصمت را «ملکه» یا «قوه قدسیة» یا «خوی»، «ارتقاء نفس به عقل مستفاد و بالفعل»، «شهود خاص»، «غریزه»، «تأکّد عدالت» و مانند آن تعریف کردهاند. تحلیل دیدگاه این دسته، نشان میدهد که برخی از آنان همچنان به «جبر علّی» وفادار هستند و ملکه عصمت را در سلسله معلولات به علة العلل، منتهی میدانند و در نتیجه، با تصریح یا تلویح، آن را جبری میدانند. برخی دیگر از صاحبان این دیدگاه، به دلیل اثرپذیری از مبانی کلامی یا به دلیل تفطن به جبر نهفته در این تحلیل، معصوم را در کارهای خویش مجبور نمیدانند و تلاش میکنند تبیینهایی ارائه دهند که چنین تالی فاسدی را در بر نداشته باشد. به هر حال، اثرپذیری از متکلمان یا خلط مبانی فلسفی و کلامی در آرای برخی افراد دسته اخیر، مشهود و قابل رهگیری است؛
دسته سوم کسانی هستند که خدا و معصوم را در تحقق عصمت دخیل میدانند. البته برخی از آنان در مسئله جبر و اختیار، به پیروی از نظریه امر بین الامرین تصریح کردهاند. در میان نظرات برخی پیروان این گروه نیز خلط مبانی فلسفی و کلامی مشاهده میگردد. این مطلب نشان میدهد که بهتدریج تحلیلهای فلسفی و کلامی به هم نزدیک میشوند یا اینکه برخی فیلسوفمتکلمان در تلاشاند تا از مزایای تبیینهای فلسفی و کلامی توامان استفاده کنند.