159
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

سپس عصمت را مفهومی نزدیک به تأیید شمرده، آن را جوهری الهی می‏داند که در باطن انسان آشکار می‏گردد و انسان می‏تواند به کمک آن با تمام توان طلب خیر کرده، از همه شرها بپرهیزد تا به حدی رسد که گویا مانعی غیر محسوس از باطن اوست و رؤیت برهان را در آیه «و لقد همت به و هم بها لولا ان رأی برهان ربه» زیرمجموعه عصمت ارزیابی می‏کند.۱

البته آنچه را در اینجا آورده، به طور کامل از احیاء العلوم گرفته است.۲ از سویی، جوهر در عبارت ملاصدرا مبهم است و بر ملکه، شدت عقل نظری، تأکد عدالت و مانند آن قابل انطباق است و عبارت ملاصدرا هیچ‏یک را تعیین نمی‏کند. البته غزالی به جای واژه «جوهر» در عبارت ملاصدرا کلمه «وجود» را به کار برده بوده که احتمالاً این کار تغییر چندانی در محتوا نمی‏دهد. به هر روی این عبارت، اثرپذیری غزالی و ملاصدرا را از فیلسوفانی مانند فارابی و ابن‎سینا در ذهن زنده می‏کند. از سوی دیگر، تعبیر «الهی» در عبارت ملاصدرا به تبع غزالی این تعریف را به دیدگاه متکلمان نزدیک می‏کند که قائل به لطف گشته‏اند.

شاید بتوان این مورد را نیز از مواردی دانست که ملاصدرا خواسته و تلاش کرده تا بین مبانی فلسفی و کلامی جمع کند. این در حالی است که همان‎گونه که بارها تکرار شده، عصمت از دیدگاه متکلمان عدلیه، به اختیار معصومان در افعال خویش منتهی می‏شود، درحالی‎که بنا بر مبانی فلسفی، معصومان و دیگر انسان‏ها در افعال خویش مجبورند.

ملامحسن فیض کاشانی۳ (م۱۰۹۰ق) هم عین عبارات غزالی در احیاء

1.. ملاصدرا، تفسیر القرآن الکریم، ج۱، ص۱۳۲.

2.. الغزالی، احیاء علوم الدین، ج۱۲، ص۱۱۴.

3.. به حسب ترتیب تاریخی وفات فیض کاشانی و فیاض لاهیجی، لازم است ابتدا دیدگاه فیاض و سپس نظر فیض طرح شود؛ اما از آن رو که همه آنچه از فیض در اینجا آمده، دقیقاً مطالبی است که وی مانند ملاصدرا( ( از غزالی نقل کرده، نزدیکی این مطالب با یکدیگر اقتضا می‏کند که در کنار یکدیگر دیده شوند.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
158

پروردگاری انسانی است و گویا پرستش وی بعد از عبادت خدا رواست. به طور خلاصه، ابن‎سینا علم پیامبران را در حد عقل بالفعل، عمل آنان را در حد عدالت و وحی الهی را برای تحمل بار نبوت لازم شمرده است.

همان‎گونه که در تبیین محمدتقی استرآبادی گذشت، برخی عناصر دیدگاه ابن‎سینا، مانند رسیدن پیامبر به عقل فعال و اتصال به آن، پیش از وی در دیدگاه فارابی نیز وجود و محتمل است که وی این دیدگاه را متأثر از فارابی یا امثال او اخذ کرده باشد. ظاهراً دارا بودن حکمت نظری از دید ابن‎سینا، عبارتی دیگر از قوه قدسیه است که در توضیح محمد تقی استرآبادی گذشت؛ یعنی کسی که به حکمت نظری رسیده، با سرعت فراوان از مبادی به نتایج می‏رسد و از دیدگاه ابن‎سینا، فارابی و محمد تقی استرآبادی، پیامبر به این مرحله نائل گردیده است. امتداد دیدگاه ابن‎سینا را در فیلسوفان و متکلم‏فیلسوفانی مانند ابن‏میثم، فیاض لاهیجی و جوادی آملی قابل پیگیری است که خواهد آمد.

یکی دیگر از فیلسوفانی که در این دسته می‏گنجند، ملاصدراست. دیدگاه‏های وی در همه آثارش یکسان نیست. وی از سویی قائل به امر بین الامرین است.۱ ظاهراً او این مطلب را از فخر رازی در المباحث المشرقیه اخذ کرده و فخر رازی انسان را در افعال خویش مجبور می‏داند.۲ گزیده سخن اینکه همان‎گونه که گذشت، امر بین الامرین طبق مبانی فلاسفه، چیزی جز جبر را در بر ندارد.۳

از سوی دیگر، وی در تفسیر خویش بر قرآن کریم، ابتدا تأیید را تعریف می‏کند و آن را تقویت انسان با بصیرت از داخل و قدرت اقدام و فراهم نمودن شرایط از خارج می‏داند و تأیید به روح‏القدس را هم از این مقوله می‏شمارد.

1.. ر.ک: ملاصدرا، شرح اصول الکافی، ج۴، ص۲۸۱ - ۲۸۶.

2.. ر.ک: الرازی، المباحث المشرقیة، ج۲، ص۵۰۷.

3.. ر.ک: ملاصدرا، الحکمة المتعالیة فی اسفار العقلیة الاربعة، ج۶، ص۳۱۲ - ۳۱۳.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 947
صفحه از 258
پرینت  ارسال به