فصل دوم: دیدگاه فلاسفه درباره منشأ عصمت از گناه
بررسی تفصیلی بحث عصمت در آثار فلاسفه کمتر به چشم میخورد تا چه رسد به ژرفاندیشی درباره منشأ آن؛ ازاینرو یافتن دیدگاه آنان درباره ابعاد گوناگون عصمت، دشوار است و مترتب بر آن، یافتن تحلیلهای جامع درباره منشأ آن، دشوارتر.
ازآنجاکه بررسی منشأ عصمت با مسئله جبر و اختیار رابطه تنگاتنگ دارد و مبانی فیلسوف در این مسئله در نظریهپردازی وی درباره منشأ عصمت دخیل است، شایسته است که واکاوی منشأ عصمت از دیدگاه فلاسفه نیز از حیث اسناد به خدا، معصوم یا هر دو، مورد کنکاش قرار گیرد. ازاینرو ضروری است تا دیدگاه برجستهترین فلاسفه مسلمان درباره منشأ عصمت از حیث اسناد به خدا، معصوم یا هر دو طبقهبندی گردد. شایان توجه است که در این بحث نیز، بررسی ناظر به دیدگاه کلی خواهد بود و عرضه دقیق دیدگاه همه فلاسفه مد نظر نیست تا اهم رویکردهای فلاسفه مسلمان درباره این موضوع بازبینی شود.
فعل خدا
نکته مهم و محوری در بررسی دیدگاه فلاسفه درباره عصمت این است که برخی به جبر تصریح کردهاند و اگرچه برخی دیگر از آنان از اختیارگرایی و یا نظریه امر بین الامرین سخن میگویند و خود را طرفدار نظریه اختیار میدانند،