دیدگاه شیعه در زمینه «امر بین الامرین» نزدیک است۱ و با توجه به توضیحات فوق میتوان نتیجه گرفت که آنان برای خدا و معصوم، هر دو، قائل به تأثیر در حصول و تحقق عصمت هستند.
برخی اشاعره
برخی اشاعره گرچه به منشأ عصمت نپرداختهاند تا آشکار شود که آن را ناشی از اراده الهی میدانند یا ناشی از اراده خود معصوم یا به تأثیر اراده الهی و اراده معصوم با هم معتقدند، اما همانگونه که گذشت، آن دسته از اشاعره که در تبیین معنای کسب و نسبت افعال به انسان، به راهی رفتهاند که برای قدرت عبد، تأثیر در حصول افعال قائل شدهاند، طبیعی است که در تبیین عصمت نیز باید همین مسیر را بپیمایند. از میان اشاعره، افراد زیر جزو قائلان به این دیدگاه هستند: امام الحرمین جوینی،۲ شعرانی، عبده، زرقانی، شلتوت۳ و همه اشعریانی که مانند ایشان میاندیشند. عصاره دیدگاه افراد مذکور در خلق اعمال این است که قدرت خدا و عبد در تحقق افعال
1.. برای اطلاع بیشتر، ر.ک: الماتریدی، التوحید، ص۳۲۵ - ۳۲۶؛ البَزدَوی، اصول الدین، ص۹۹ و ۱۰۴ - ۱۰۵؛ بهویژه البیاضی، اشارات المرام، ص۲۵۶، ۲۵۷ و ۵۵؛ جلالی، تاریخ و عقاید ماتریدیه، ص۲۵۱ - ۲۸۱ بهویژه ص۲۶۹ - ۲۷۰ و ۲۹۱ - ۲۹۳؛ موسوی بجنوردی، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج۱۷، ص۵۰۲ (مدخل جبر و اختیار، نوشته اصغر دادبه)؛ فرمانیان، فرق تسنن، ص۵۶۴ - ۵۶۶ (مقاله «باورهای کلامی ماتریدیان»، نوشته سید لطفاللّٰه جلالی).
2.. البته جوینی، عصمت را توفیق دانسته و توفیق را «خلق قدرة الطاعة» معنا کرده است؛ همانگونه که خذلان را مقابل توفیق دانسته و آن را «خلق قدرة المعصیة» معنا کرده است (ر.ک: جوینی، الإرشاد إلی قواطع الأدلة فی أول الاعتقاد، ص۱۰۵ - ۱۰۶). این تعریف، بوی جبر میدهد و با مبنای وی در تعریف «کسب» سازگار نیست.
3.. آیتاللّٰه جعفر سبحانی این افراد را در زمرۀ بزرگان اشاعره برشمرده است. ر.ک: السبحانی، بحوث فی الملل و النحل، ج۲، ص۱۴۱ - ۱۵۴.