139
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

اختیاری انسان دخیل‏اند.۱

جمع‏بندی دیدگاه متکلمان

به طور خلاصه، در زمینه منشأ عصمت، متکلمان مسلمان بر دو دسته شده‏اند:

دسته نخست، جبرگرایان خالص و برخی اهل حدیث و گروهی از اشاعره هستند که لازمه دیدگاهشان در خلق اعمال، مجبور بودن معصوم در افعال خود است. البته بعضی از افراد این گروه‏ها، نسبت جبرگرایی به خودشان را نمی‏پذیرند؛ اما اثرگذاری لوازم دیدگاه آنان، منوط به اعتراف آنان به جبرگرایی و پذیرش آن از آنان نیست. به عبارت دیگر، التزام جبرگرایان به استناد افعال انسان به خدا، قدرت و اراده را از معصوم سلب می‏کند و آنان - چه بپذیرند و چه نپذیرند - نمی‏توانند معصوم را در کارهای خویش مختار دانسته، او را شایسته مدح و ذم بدانند و برای او اجر و ثوابی منظور دارند. این نتیجه بر دیدگاه قائلان به جبر خالص و همه کسانی که کسب را به گونه‏ای تفسیر می‏کنند که افعال انسان را به خدا نسبت می‏دهند نه به خود وی، بار خواهد شد و عدم رضایت آنان به این نتیجه، تأثیری در ترتب آن نخواهد داشت. عصاره دیدگاه این گروه، این است که منشأ عصمت، خداست، و معصوم در تحقق آن، سهمی ندارد؛

1.. برای اطلاع تفصیلی از دیدگاه این گروه از اشاعره درباره این موضوع، ر.ک: السبحانی، بحوث فی الملل و النحل، ج۲، ص۱۴۱ - ۱۵۴. با توجه به تحقیقات استاد جعفر سبحانی، دیدگاه این دسته از اشاعره درباره خلق اعمال، یا دقیقاً مطابق با دیدگاه امامیه (یعنی امر بین الامرین) است و یا بسیار به آن نزدیک است. یکی از تقریرهای این دسته از اشاعره –که با دیدگاه تعدادی از فلاسفه، نزدیک به نظر می‏رسد - تبیین فضل‏اللّٰه بن روزبهان خنجی است. برای اطلاع بیشتر از تقریر وی ر.ک: شوشتری، إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج۲، ص۲۰۳ و ۳۰۴‏؛ و برای مطالعه رد دیدگاه وی از سوی قاضی نوراللّٰه شوشتری ر.ک: همان، ص۳۱۵ - ۳۱۶ و ۲۱۲ - ۲۱۳ و مظفر، دلائل الصدق لنهج الحق، ج۴، ص۴۲ - ۴۳.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
138

دیدگاه شیعه در زمینه «امر بین الامرین» نزدیک است۱ و با توجه به توضیحات فوق می‏توان نتیجه گرفت که آنان برای خدا و معصوم، هر دو، قائل به تأثیر در حصول و تحقق عصمت هستند.

برخی اشاعره

برخی اشاعره گرچه به منشأ عصمت نپرداخته‏اند تا آشکار شود که آن را ناشی از اراده الهی می‏دانند یا ناشی از اراده خود معصوم یا به تأثیر اراده الهی و اراده معصوم با هم معتقدند، اما همان‎گونه که گذشت، آن دسته از اشاعره که در تبیین معنای کسب و نسبت افعال به انسان، به راهی رفته‏اند که برای قدرت عبد، تأثیر در حصول افعال قائل شده‏اند، طبیعی است که در تبیین عصمت نیز باید همین مسیر را بپیمایند. از میان اشاعره، افراد زیر جزو قائلان به این دیدگاه هستند: امام الحرمین جوینی،۲ شعرانی، عبده، زرقانی، شلتوت۳ و همه اشعریانی که مانند ایشان می‏اندیشند. عصاره دیدگاه افراد مذکور در خلق اعمال این است که قدرت خدا و عبد در تحقق افعال

1.. برای اطلاع بیشتر، ر.ک: الماتریدی، التوحید، ص۳۲۵ - ۳۲۶؛ البَزدَوی، اصول الدین، ص۹۹ و ۱۰۴ - ۱۰۵؛ به‏ویژه البیاضی، اشارات المرام، ص۲۵۶، ۲۵۷ و ۵۵؛ جلالی، تاریخ و عقاید ماتریدیه، ص۲۵۱ - ۲۸۱ به‏ویژه ص۲۶۹ - ۲۷۰ و ۲۹۱ - ۲۹۳؛ موسوی بجنوردی، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج۱۷، ص۵۰۲ (مدخل جبر و اختیار، نوشته اصغر دادبه)؛ فرمانیان، فرق تسنن، ص۵۶۴ - ۵۶۶ (مقاله «باورهای کلامی ماتریدیان»، نوشته سید لطف‏اللّٰه جلالی).

2.. البته جوینی، عصمت را توفیق دانسته و توفیق را «خلق قدرة الطاعة» معنا کرده است؛ همان‏گونه که خذلان را مقابل توفیق دانسته و آن را «خلق قدرة المعصیة» معنا کرده است (ر.ک: جوینی، الإرشاد إلی قواطع الأدلة فی أول الاعتقاد، ص۱۰۵ - ۱۰۶). این تعریف، بوی جبر می‏دهد و با مبنای وی در تعریف «کسب» سازگار نیست.

3.. آیت‏اللّٰه جعفر سبحانی این افراد را در زمرۀ بزرگان اشاعره برشمرده است. ر.ک: السبحانی، بحوث فی الملل و النحل، ج۲، ص۱۴۱ - ۱۵۴.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 748
صفحه از 258
پرینت  ارسال به