ماتریدیه
در آثار برجای مانده از ابومنصور ماتریدی (م۳۳۳ ق) منشأ عصمت دیده نمیشود. همچنین در این متون اثری از تعریف عصمت یافت نشد. آنچه به بزرگان ماتریدیه در تعریف عصمت نسبت داده شده این است که «عصمت، عدم قدرت بر معصیت یا خلق مانعی در آن است».۱ با این حال برخی از ماتریدیان از وی نقل کردهاند که عصمت، آزمون معصوم را از میان نمیبرد؛ یعنی عصمت معصوم را مجبور به انجام طاعات و معصیت نمیکنند، بلکه عصمت لطفی از سوی خداست که معصوم را به انجام خیر وامیدارد و از ارتکاب شر بازمیدارد؛ هرچند با بقای اختیار برای معصوم تا آزمون وی تحقق یابد.۲
در جمعبندی دیدگاه ماتریدی اگر معیار تعریف پیشگفته باشد، معصوم اختیاری در انجام طاعت یا ترک معصیت ندارد و تنها خداست که او را به انجام طاعت و ترک معصیت وادار میکند؛ اما اگر مبنای داوری نقل ابی عذبه از وی باشد معصوم در انجام طاعت و ترک معصیت اختیار دارد و در عین حال لطف الهی او را همراهی میکند. این نظر به دیدگاه امامیه و معتزله نزدیک است و با دیدگاه اهل حدیث و اشاعره فاصله فراوانی دارد.
به طور خلاصه اگرچه ماتریدی و پیروانش به نظریه کسب قائل شدهاند،۳ اما برخی از آنان، مانند کمالالدین بیاضی آن را به گونهای تبیین کردهاند۴ که با
1.. الماتریدی، تأویلات اهل السنة تفسیر الماتریدی، ج۱، ص۱۷۷ (به نقل از التحریر بشرح التیسیر، ج۳، ص۲۰).
2.. أبو عذبة، الروضة البهیة فی ما بین الاشاعرة و الماتریدیة، ص۸۹.
3.. برای مقایسه تفسیر کسب از دیدگاه ماتریدی و اشعری ر.ک: جلالی، تاریخ و عقاید ماتریدیه، ص۳۳۴ - ۳۳۵ و ۲۶۳ - ۲۶۸.
4.. ر.ک: السبحانی، بحوث فی الملل والنحل، ج۳، ص۷۳ - ۷۴؛ جلالی، تاریخ و عقاید ماتریدیه، ۲۶۹ - ۲۷۰ و ۳۴۵ - ۳۴۶.