79
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

امامیه

عصمت انبیا و ائمه علیهم السّلام از گناه (و خطا) فی‏الجمله در نزد امامیه مورد اجماع است (گرچه درباره جزئیات آن بحث‏های فراوانی در کتاب‏های کلامی و غیرکلامی امامیه مطرح شده است). بحث درباره منشأ عصمت در میان امامیه را می‏توان در دو بخش کلی پی گرفت: عصر حضور معصومان و عصر غیبت.

منشأ عصمت از دیدگاه امامیه در عصر حضور معصومان علیهم السّلام

هرچند اعتقاد به عصمت ائمه علیهم السّلام تا زمان امام صادق علیه السّلام در میان شیعیان وجود داشته،۱ اما درباره منشأ عصمت از گناه (و خطا) مطلب صریحی به چشم نمی‏خورد. ظاهراً در این دوره تاریخی، چنین پرسشی مطرح نبوده و بحث‏های کلامی وارد چنین جزئیاتی نشده بوده است. با توجه به رشد و توسعه پاره‏ای از بحث‏های کلامی در عصر امام صادق علیه السّلام، برخی اصحاب آن حضرت به این مسئله توجه نشان دادند. در میان یاران آن حضرت، هشام بن حکم یک استثناست. وی به عنوان بزرگ‏ترین متکلم عصر حضور معصومان علیهم السّلام درباره ابعاد گوناگون عصمت امامان وپیامبران اظهار نظرکرده است.۲ دیدگاه‏های وی می‏تواند بازتاب دیدگاه شیعه در قرن دوم ارزیابی شود. از مجموع آنچه از وی نقل شده، فهمیده می‏شود که وی منشأ عصمت را هم خداوند می‏داند و هم خود معصوم علیه السّلام. آن دسته از قرائنی که دلالت می‏کند هشام بخشی از منشأ عصمت را از سوی خدا می‏داند، عبارت‏اند از:

۱. هشام نقل کرده که از امام صادق علیه السّلام از پانصد مسئله از مسائل کلامی

1.. برای اطلاع بیشتر، ر.ک: فاریاب، عصمت امام، ص۴۵ - ۱۶۸.

2.. ر.ک: اسعدی، هشام بن حکم، ص۲۱۷ - ۲۲۳ و ۱۸۸ - ۱۹۱.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
78

ایشان خطورکرده (مانند وعد و وعید و اینکه پیامبرآور خداست) که ایشان را از گرایش به کفار بازداشته است.۱ بر اساس این دیدگاه نقل‏شده از معتزله، آنان آیه را به گونه‏ای تفسیر می‏کنند که آیه حاوی جبر پیامبر بر عصمت نباشد و تثبیت را در خطوراتی می‏دانند که سبب امتناع انسان از گناه شود. اما فخر رازی این استدلال را تمام نمی‏داند. وی تثبیت را فعل الهی که موجب منع پیامبر از ارتکاب گناه می‏داند و بر این باور است که مقتضی انجام گناه در پیامبر وجود داشته است؛ به گونه‏ای که اگر از سوی خدا منع نمی‏شد، ایشان مرتکب گناه می‏شد. به عبارت دیگر، پیامبر داعی برگناه داشته‏اند؛ اما داعی الهی مانع داعی پیامبر برای انجام گناه شده و بدین‏ترتیب انجام گناه از سوی پیامبر ممتنع شده است.۲

فعل خدا و معصوم

پیروان این دیدگاه بر این باورند که اجمالاً فعل خدا و معصوم، هر دو در حصول عصمت برای پیامبر و امام، تأثیرگذار است. خواهد آمد که طوایف و افرادی که به این باور معتقد شده‏اند در تبیین این مطلب، مسیرهای گوناگون رفته‏اند و از تعابیر متنوع استفاده کرده‏اند و در سهم‏دهی خدا و معصوم در حصول عصمت نیز یکسان نظر نداده‏اند. گفتنی است که کشف رویکرد این طیف نیز از سه طریق ممکن است: تصریح به منشأ عصمت و تعریف عصمت؛ چگونگی تحلیل رفتار معصومان و مبنای هر گروه یا فرد در چگونگی انتساب افعال اختیاری انسان به وی. طبیعی است که میزان تحلیل بر اساس مدارک موجود در هر یک از این زمینه‏ها خواهد بود.

با این مقدمه، اکنون زمان آن است که گروه‏هایی که منشأ عصمت را چنین تفسیر کرده‏اند، معرفی شوند:

1.. همان.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 887
صفحه از 258
پرینت  ارسال به