بررسی و پاسخ اجمالی دو پرسش
اگر بیشتر عواملی که منجر به حصول عصمت میگردد، داده خداست و معصوم در آنها نقشی ندارد، چرا این امتیازها به غیر این افراد داده نشده و اگر به آنها داده میشد، آیا آنها هم معصوم میبودند؟
پاسخ این است که همه افعال الهی ناشی از حکمت اوست. ازآنجاکه این افراد، وظیفه سنگین ابلاغ وحی و دستورهای الهی و مدیریت جامعه مؤمنان را در طول تاریخ بر عهده داشتهاند، لازم بوده تا با چنین کمکهایی پشتیبانی شوند تا بتوانند چنین بار سنگینی را به طور صحیح و بایسته به سرمنزل مقصود برسانند.۱ اگر چنین کمکهایی به آنان نشود در هر لحظه در معرض تخلف عمدی (یا غیرعمدی) از فرامین الهی خواهند بود و خداوند اطاعت کسی را که انسانها را اغوا و گمراه کند بر آنان واجب نخواهد کرد. همچنین بندهای را که میداند به او کفر خواهد ورزید و پیرو شیطان خواهد شد، برای رسالت خویش انتخاب نخواهد کرد و بر نخواهد گزید. به طور خلاصه، کسی که حجت خدا میشود (خدا و بندگان به گفتار و رفتار او احتجاج خواهند کرد) جز کسی که دارای عصمت است، نخواهد بود؛۲
چرا این افراد برای معصوم شدن انتخاب شدهاند، درحالیکه دیگران نیز بودهاند؟
پاسخ این است که همانگونه که بارها تأکید شده، یک رکن و محور عصمت، پرهیز کامل معصوم از همه گناهان با اختیار کامل است؛ پس باید حجج الهی (پیامبر، امام یا...) - که دارای مقام عصمتاند - در تمام طول