57
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

خاستگاه آن را علم بپندارد، این مسئله چند ساحتی را به برخی از ساحت‏های آن فروکاسته و همه ابعاد آن را ندیده است.

خلقت ویژه

بر اساس آیات و روایات، معصومان دارای خلقت ویژه هستند.۱ سرشت آنان از ماده‏ای است که از بدی‏ها و زشتی‏ها پیراسته است.۲ همچنین این سرشت از آغاز خلقت در نسل انسان‏های خوب و پاک قرار داشته‏ است.۳ این ویژگی سبب خواهد شد تا از بسیاری زشتی‏ها روی‏گردان و به بسیاری از خوبی‏ها متمایل باشند. توجه به این نکته در اینجا حائز اهمیت است که پاکی این سرشت سبب نمی‏گردد که آنان دارای شهوات انسانی نباشند؛۴ بلکه سبب می‏شود تا این تمایلات را در چارچوب دستورهای الهی جهت دهند و هرگز از

1.. إِسْحَاقَ بْنِ غَالِبٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السّلام فِی خُطْبَةٍ لَهُ یذْکرُ فی‏ها حَالَ الْأَئِمَّةِ علیهم السّلام وَصِفَاتِهِم... فَالْإِمَامُ هُوَ الْمُنْتَجَبُ الْمُرْتَضَی وَالْهَادِی الْمُنْتَجَی وَالْقَائِمُ الْمُرْتَجَی اصْطَفَاهُ اللَّهُ بِذَلِک وَاصْطَنَعَهُ علی عَینِهِ فِی الذَّرِّ حِینَ ذَرَأَهُ وَفِی الْبَرِیةِ حِینَ بَرَأَهُ ظِلًّا قَبْلَ خَلْقِ نَسَمَةٍ عَنْ یمِینِ عَرْشِهِ مَحْبُوّاً بِالْحِکمَةِ فِی عِلْمِ الْغَیبِ عِنْدَهُ اخْتَارَهُ بِعِلْمِهِ وَانْتَجَبَهُ لِطُهْرِهِ بَقِیةً مِنْ آدَمَ علیهم السّلام وَخِیرَةً مِنْ ذُرِّیةِ نُوحٍ وَمُصْطَفًی مِنْ آلِ إِبْرَاهِیمَ وَسُلَالَةً مِنْ إِسْمَاعِیلَ وَصَفْوَةً مِنْ عِتْرَةِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله» (الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰۴ و برای توضیح بیشتر ر.ک: الخوئی و التبریزی، صراط النجاة، ج۳، ص۴۳۹، س ۱۲۶۳).

2.. برای نمونه ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۳۸۹، ح ۱ و ۲ و ص۳۹، ح ۴؛ و برای اطلاع بیشتر ر.ک: بیابانی اسکویی، نبوت، ص۱۲۳ - ۱۲۵.

3.. ابن‎طاووس، الیقین، ص۲۲۵؛ استرآبادی، تأویل الآیات، ص۳۹۴. امام علی علیه السّلام در توصیف انبیا علیهم السّلام فرمود: «فَاسْتَوْدَعَهُمْ فِی أَفْضَلِ مُسْتَوْدَعٍ وَأَقَرَّهُمْ فِی خَیرِ مُسْتَقَرٍّ تَنَاسَخَتْهُمْ کرَائِمُ الْأَصْلَابِ إِلَی مُطَهَّرَاتِ الْأَرْحَامِ کلَّمَا مَضَی مِنْهُمْ سَلَفٌ قَامَ مِنْهُمْ بِدِینِ اللَّهِ خَلَف»، الشریف الرضی، نهج البلاغة، ص۱۳۹. برای اطلاع بیشتر ر.ک: دفتر تدوین متون درسی حوزه‏های علمیه، عقاید و معارف ۱، ص۲۷۲ - ۲۷۳ و المسعودی، مروج الذهب، ج۱، ص۴۲ - ۴۳؛ سبط ابن‎جوزی، تذکرة الخواص من الأمة فی ذکر خصائص الأئمة، ص۱۲۱ - ۱۲۲؛ المجلسی، بحار الأنوار، ج۵۴، ص۲۱۲ - ۲۱۴.

4.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۶، ص۲۹۵، ح ۱۷؛ البرقی، المحاسن، ص۴۳۷، کتاب المآکل، ح ۲۸۳.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
56

الهی و فاقد آن است. این تحلیل به‏وضوح با مبانی امامیه در مباحث گوناگون اعتقادی مانند فعل اختیاری انسان (امر بین الامرین) سازگار است.

درباره چگونگی چینش منشأهای عصمت در فرایند حصول آن باید گفت:

اولاً هیچ تصریحی نسبت به ترتیب بین این عوامل وجود ندارد؛

ثانیاً ترتیب زیر بر این اساس است که عواملی که از سوی خداست و بُعد تکوینی دارد بر عوامل وابسته به اراده معصوم، مقدم است؛ ازاین‎رو پیش‏تر قرار داده شده است. البته برخی از این عوامل که تکوینی نیستند، مانند علم اعطا شده، همزمان با خودداری معصوم، تحقق دارد و به لحاظ زمانی، مقدم بر آن نیست؛

ثالثاً میان مناشی وابسته به خدای سبحان، به لحاظ زمانی تقدم و تأخر وجود دارد که در ترتیب زیر لحاظ شده است. به عبارت دیگر، با اینکه آیه یا روایتی بر ترتیب تأثیر این عوامل دلالت ندارد؛ اما به نظر می‏رسد تعدادی از عواملی که از سوی خدای سبحان هستند و بُعد تکوینی دارند (مانند اعطای طینت پاک و ویژه و قرار دادن در نسل پاک) از نظر زمانی بر دیگر عوامل مقدم هستند. دیگر عوامل –چه آنها که از سوی خدای سبحان است، مانند اعطای علم و در اختیار نهادن روح‏القدس و چه تلاش معصوم برای پرهیز از گناهان- در رتبه بعد هستند. تا اینجا معلوم شد که از سویی برخی عوامل که از سوی خدای سبحان هستند می‏توانند با تلاش معصوم برای امتناع از معصیت هم‏زمان باشند و از سوی دیگر، اجتماع عواملی که از سوی خدای سبحان هستند با تلاش معصوم برای دوری از معصیت، نه امتناع عقلی دارد و نه امتناع وقوعی؛ بلکه ادله عقلیه و نقلیه بر این اجتماع دلالت دارند. به طور خلاصه، «عصمت»، حاصل تأثیر همه این عوامل با هم است. از همین‏جا می‏توان نتیجه گرفت که اگر کسی عصمت را به مرحله شدیده تقوا فرو بکاهد و

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 956
صفحه از 258
پرینت  ارسال به