51
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

استطاعت این است که عبد در فعل خود آزاد باشد؛ جسمش، صحیح و اعضایش سالم باشد؛ می‏خواهد زنا کند و زنی را نمی‏یابد؛ سپس او را می‏یابد؛ پس یا خداوند او را با لطفش حفظ می‏کند و از ارتکاب گناه، امتناع می‏ورزد؛ همان‎گونه که یوسف علیه السّلام امتناع ورزید یا بین او و اراده‏اش وانهاده می‏شود و زنا می‏کند و زناکار نامیده می‏شود.۱

تقوا و اطاعت

امام (معصوم) باتقوا‏ترین انسان‏ها و مطیع‏ترین آنان در برابر فرامین الهی است. امام رضا علیه السّلام فرمود:

امام، علامت‏هایی دارد: داناترین مردم و حکیم‏ترین، باتقواترین، بردبارترین، شجاع‏ترین، سخاوت‏مندترین، و مطیع‏ترین انسان‏هاست... تواضع او برای خدا از همه بیشتر است، از همه بیشتر به آنچه امر می‏کند عمل می‏کند و از همه بیشتر از آنچه نهی کند، دست می‏کشد۲.۳

همچنین امام سجاد علیه السّلام درباره امام مجتبی علیه السّلام فرمود: «وی عابدترین مردم

1.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۰، ح ۱.

2.. ابن‎بابویه، من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۹، ح ۵۹۱۴؛ و ر.ک: ابن‎المشهدی، المزار الکبیر، ص۲۷۵ و ۲۸۱ (برخی پژوهشگران معاصر، تعبیر «احکم الناس» را در این حدیث، گونه‏ای دیگر معنا کرده‏اند (قوی‏ترین مردم در حکم‏کردن). با در نظر گرفتن این معنا و احتمال نیز این حدیث با بحث ما مرتبط خواهد بود؛ چوم حاوی اعلم ‏بودن امام است. برای اطلاع بیشتر ر.ک: هاشمی‏نسب، الامامة علی ضوء الثقلین، ص۷۴). برای دیدن متون مشابه ر.ک: ابن‎بابویه، الخصال، ج۲، ص۴۲۸؛ ابن‎شهرآشوب، مناقب آل أبی طالب:، ج۱، ص۲۵۳.
برای دیدن روایات اعلم بودن امام علی علیه السّلام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله ر.ک: محمدی ری‏شهری، دانش نامه امیرالمؤمنین علیه السّلام بر پایه قرآن و حدیث و تاریخ، ج۱۰، ص۵۲۲ - ۵۳۴، الری‌شهری، میزان الحکمه، ج۱، ص۲۹۶.

3.. دو حدیث ذیل هم بر همین مطلب دلالت دارد: یک: الطبرسی، الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج۲، ص۳۴۰؛ المجلسی، بحارالأنوار، ج۱۰، ص۱۷۰ و برای توضیح بیشتر ر.ک: تبیین آیت‏اللّٰه میرزا جواد تبریزی: الخوئی والتبریزی، صراط النجاة، ج۳، ص۴۳۶ - ۴۳۷؛ ابن‎بابویه، الأمالی، ص۶۳۰، ح ۱.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
50

پاسخ می‏فرمایند: «معصوم کسی است که از همه کارهای حرام به مدد الهی خودداری می‏کند و خدا فرموده است: و هر کسی که به خدا پناه برد، قطعاً به راه راست هدایت می‏شود».۱ گویا امام به این آیه استدلال کرده‏اند تا بگویند کسی که کاملاً به فرامین الهی عمل کند، به طور کامل به صراط مستقیم هدایت خواهد شد و در عملکرد او خلاف اوامر الهی دیده نخواهد شد. این نکته که معصوم کاملاً به فرامین الهی عمل می‏کند از برخی مضامین روایات به دست می‏آید. از سویی در همین حدیث، تعبیر «محارم اللّٰه» به کار رفته؛ یعنی معصوم از هر آنچه خدای سبحان حرام کرده، امتناع می‏ورزد و آشکار است که ترک امتثال فرامین الزامی خدا حرام است. از سوی دیگر، همان‎گونه که گذشت و خواهد آمد، معصوم از همه انسان‏ها به آنچه امر می‏کند، بیشتر عمل می‏کند و از آنچه نهی می‏کند از همه بیشتر امتناع می‏ورزد و باتقواترین و فرمانبردارترین انسان‏هاست.۲

همان‎گونه که آشکار است اگرچه معصوم پیوسته از سوی خدا امداد می‏شود، اما امتناع در این متن به خود معصوم نسبت داده شده و فعل او قلمداد گردیده است.۳ امتناع (خودداری) صریحاً به برخی انبیا علیهم السّلام در روایات اسناد داده شده است. امام رضا علیه السّلام در توضیح مفهوم استطاعت فرمود:

1.. «الإمامُ الصادق علیه السّلام لَمّا سَألَهُ هِشامٌ عَن مَعنَی المَعصومِ: المَعصومُ هُوَ المُمتَنِعُ بِاللّهِ مِن جَمیعِ مَحارِمِ اللّهِ، و قالَ اللّهُ تَبارَک و تَعالی: «و مَن یعتَصِمْ بِاللّهِ فقَد هُدِی إلی صِراطٍ مُستَقیمٍ» (ابن‎بابویه، معانی الاخبار، ص۱۳۲، ح ۲).

2.. ر.ک: ابن‎بابویه، من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۸، ح ۵۹۱۴. در زمینه اینکه معصوم، متقی‏ترین انسان است، ر.ک: ابن‎بابویه، الخصال، ج۲، ص۴۲۸. ابن‎شهر آشوب هم همین مضمون را به اخبار امامیه نسبت داده است. ر.ک: ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی‏طالب، ج۱، ص۲۵۳.

3.. علامه مجلسی «الممتنع باللّٰه» را «بتوفیق اللّٰه» معنا کرده که با برداشت این نوشته منافات ندارد. ر.ک: المجلسی، بحار الأنوار، ج۲۵، ص۱۹۵.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 938
صفحه از 258
پرینت  ارسال به