استطاعت این است که عبد در فعل خود آزاد باشد؛ جسمش، صحیح و اعضایش سالم باشد؛ میخواهد زنا کند و زنی را نمییابد؛ سپس او را مییابد؛ پس یا خداوند او را با لطفش حفظ میکند و از ارتکاب گناه، امتناع میورزد؛ همانگونه که یوسف علیه السّلام امتناع ورزید یا بین او و ارادهاش وانهاده میشود و زنا میکند و زناکار نامیده میشود.۱
تقوا و اطاعت
امام (معصوم) باتقواترین انسانها و مطیعترین آنان در برابر فرامین الهی است. امام رضا علیه السّلام فرمود:
امام، علامتهایی دارد: داناترین مردم و حکیمترین، باتقواترین، بردبارترین، شجاعترین، سخاوتمندترین، و مطیعترین انسانهاست... تواضع او برای خدا از همه بیشتر است، از همه بیشتر به آنچه امر میکند عمل میکند و از همه بیشتر از آنچه نهی کند، دست میکشد۲.۳
همچنین امام سجاد علیه السّلام درباره امام مجتبی علیه السّلام فرمود: «وی عابدترین مردم
1.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۰، ح ۱.
2.. ابنبابویه، من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۹، ح ۵۹۱۴؛ و ر.ک: ابنالمشهدی، المزار الکبیر، ص۲۷۵ و ۲۸۱ (برخی پژوهشگران معاصر، تعبیر «احکم الناس» را در این حدیث، گونهای دیگر معنا کردهاند (قویترین مردم در حکمکردن). با در نظر گرفتن این معنا و احتمال نیز این حدیث با بحث ما مرتبط خواهد بود؛ چوم حاوی اعلم بودن امام است. برای اطلاع بیشتر ر.ک: هاشمینسب، الامامة علی ضوء الثقلین، ص۷۴). برای دیدن متون مشابه ر.ک: ابنبابویه، الخصال، ج۲، ص۴۲۸؛ ابنشهرآشوب، مناقب آل أبی طالب:، ج۱، ص۲۵۳.
برای دیدن روایات اعلم بودن امام علی علیه السّلام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله ر.ک: محمدی ریشهری، دانش نامه امیرالمؤمنین علیه السّلام بر پایه قرآن و حدیث و تاریخ، ج۱۰، ص۵۲۲ - ۵۳۴، الریشهری، میزان الحکمه، ج۱، ص۲۹۶.
3.. دو حدیث ذیل هم بر همین مطلب دلالت دارد: یک: الطبرسی، الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج۲، ص۳۴۰؛ المجلسی، بحارالأنوار، ج۱۰، ص۱۷۰ و برای توضیح بیشتر ر.ک: تبیین آیتاللّٰه میرزا جواد تبریزی: الخوئی والتبریزی، صراط النجاة، ج۳، ص۴۳۶ - ۴۳۷؛ ابنبابویه، الأمالی، ص۶۳۰، ح ۱.