41
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

نتیجه گرفت که امداد الهی شامل حال همه مؤمنان می‏شود، اما همه مؤمنان این ندا را به طور کامل اجابت نمی‏کنند؛ پس می‏توان گفت که این تأیید می‏تواند یکی از منشأهای عصمت به شمار رود.

امام باقر علیه السّلام فرمود خدا فرشته‏ای بزرگ را مأمور کرد تا از هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله از شیر گرفته شد، او را به خوبی‏ها و مکارم اخلاق رهنمون گردد و از بدی و اخلاق بد بازدارد.۱ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خدا مرا ادب کرد و خوب ادب کرد۲.۳

اعطای علم

از مجموع آیات و روایات این موضوع استفاده می‏شود که معصوم هم زشتی انجام گناهان را به طور کامل می‏داند و هم عظمت خدا۴ را به بهترین شکل درک کرده است.۵ همچنین علمی وسیع به احکام و غیر احکام الهی از سوی خدای سبحان به

1.. «روی أن بعض أصحاب أبی جعفر محمد بن علی الباقر علیه السّلام سأله عن قول اللّٰه عز و جل إِلَّا مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ یسْلُک مِنْ بَینِ یدَیهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَداً فقال علیه السّلام: یوکل اللّٰه تعالی بأنبیائه ملائکة یحصون أعمالهم و یؤدون إلیه تبلیغهم الرسالة و وکل بمحمد صلی الله علیه و آله ملکا عظیما منذ فصل عن الرضاع یرشده إلی الخیرات ومکارم الأخلاق ویصده عن الشر ومساوئ الأخلاق وهو الذی کان ینادیه السلام علیک یا محمد یا رسول اللّٰه وهو شاب لم یبلغ درجة الرسالة بعد فیظن أن ذلک من الحجر والأرض فیتأمل فلا یری شیئا» (ابن‎ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱۳، ص۲۰۷ و ر.ک: الشریف الرضی، نهج البلاغة، ص۲۰۱، الخطبة ۱۹۲).

2.. «أدَّبَنی رَبّی فَأَحسَنَ تَأدیبی» (الطبرسی، مجمع البیان، ج۱۰، ص۵۰۰ و ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۶۶، ح ۴؛ الشیخ المفید، الاختصاص، ص۱۸۷؛ الصفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۳۸۳، ح ۱۹).

3.. برای اطلاع بیشتر ، ر.ک: دفتر تدوین متون درسی حوزه‏های علمیه، عقاید و معارف ۱، ص۲۷۱ - ۲۷۲؛ حیدری، عصمت در قرآن، ص۱۵۷ - ۱۷۶.

4.. با آغاز دوره امامت امام، خداوند به او، مرتبه‏ای از عظمت خود را عطا می‏کند که وی قبل از آن دارای آن نبوده است ( ر.ک: الصفار، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد علیهم السّلام، ج۱، ص۴۶۷، ح ۲) و نیز در این زمان، خدا مرتبه‏ای از تواضع و خضوع به او می‏بخشد که پیش از آن نداشته است (همان، ح ۳ و ۵ و الکلینی، الکافی، ج۱، ص۳۸۱، ح ۵ و برای دیدن توضیح آن ر.ک: المجلسی، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج۴، ص۲۴۰).

5.. برای توضیح بیشتر ر.ک تبیین آیت‏اللّٰه میرزا جواد تبریزی: الخوئی و التبریزی، صراط النجاة، ج۳،ص: ۴۴۸، س ۱۲۷۶.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
40

می‏شود که معصومان، مورد تأیید الهی‏اند. این مضمون در روایات فراوان۱ نقل شده (به‏ویژه بر تأیید معصومان با روح‎القدس) و بر آن تأکید بسیار رفته است۲.۳ البته این تأیید اجمالاً همه مؤمنان را در بر می‏گیرد و معصومان علیهم السّلام به عنوان بهترین مؤمنان به بهترین شکل در عمل به دستورهای الهی از آن بهره می‏برند.۴ ممکن است به ذهن برسد که این تأیید همه مؤمنان را در بر می‏گیرد و بنابراین نمی‏تواند منشأ عصمت معصومان علیهم السّلام باشد. پاسخ این است که همان‎گونه که در متن این حدیث آمده، همه مؤمنان با روحی از سوی خدا تأیید شده‏اند، اما این فراخوان الهی برای اطاعت فرامین او را همه افراد به طور کامل اجابت نمی‏کنند؛ اما همان‎طور که در متن این حدیث آمده: «ما روح را با اطاعت [فرامین] خدا و عمل برای او تقویت می‏کنیم».۵ شاید تقدم واژه «نحن» در این جمله، حاکی از حصر «تقویت دائم از سوی معصومان» و اینکه این کار تنها از سوی معصومان انجام می‏شود، باشد. ازاین‎رو می‏توان

1.. مانند این متن: «زیارة اخری لأمیر المؤمنین علیه السّلام زَارَ بِهَا الصادقق علیه السّلام:... السَّلَامُ علی خِیرَةِ اللَّهِ… السَّلَامُ علی الطُّهْرِ الطَّاهِرِ، ... السَّلَامُ علی الْمَنْصُورِ الْمُؤَیدِ» (ابن‎المشهدی، المزار الکبیر، ص۲۰۵، ح۳).

2.. برای اطلاع بیشتر ر.ک: ابن بابویه، عیون اخبار الرضا علیه السّلام، ج۲، ص۲۰۰، ح ۱ و بیابانی اسکویی، معرفت نبی و امام، ص۲۱۲ - ۲۱۸.

3.. توضیح بیشتر درباره چگونگی کارکرد روح القدس در حصول فراشُد عصمت در ذیل عنوان «فرایند عصمت» خواهد آمد.

4.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۲، ص۲۶۸.

5.. «نَحْنُ نُؤَیدُ الرُّوحَ بِالطَّاعَةِ لِلهِ وَالْعَمَلِ لَهُ».

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 941
صفحه از 258
پرینت  ارسال به