برطرف خواهد کرد. ازاینرو مرتکب هیچ معصیتی نمیشوند و به دلیل ارائه برهان به آنان از سوی خدا، تصمیم انجام گناه را نیز ندارند. این خود عصمت الهی است.۱ با اینکه حضرت یوسف علیه السّلام خود، ترک گناه کرده، اما از متن آیه۲ با توجه ویژه به واژه «لولا» که امتناع همت را منوط به رؤیت برهان رب نموده، دانسته میشود که «ارائه برهان و امداد ویژه از سوی خدا» در ترک گناه از سوی وی، نقشی تعیینکننده داشته است. به طور خلاصه در این آیه هم سخن از ارائه برهان از سوی خداست، هم باز داشتن بدی و فحشا از سوی خدا و هم خالص ساختن آن حضرت از سوی پروردگار. با این حال منافات ندارد که با ارائه برهان از سوی خدای سبحان، حضرت یوسف علیه السّلام ترک گناه را برگزیده باشد.۳
تعبیر مُخلَص در قرآن درباره حضرت موسی علیه السّلام هم به کار رفته است: (وَ ٱذْكُرْ فِى ٱلْكِتَابِ مُوسَىٰ إِنَّهُ كَانَ مُخْلَصًا وَكَانَ رَسُولاً نَّبِيًّا).۴ این آیه نیز بر این دلالت دارد که آن حضرت از سوی خدا از هر چیزی که او نمیپسندد، پیراسته شده است. اطلاق این تعبیر نیز در حدی است که هر گناه (و خطایی) را در بر میگیرد. این گناه میتواند فردی باشد یا اجتماعی؛ کبیره باشد یا صغیره؛ جوارحی باشد یا جوانحی؛ در گفتار باشد یا رفتار؛ در تلقی وحی باشد یا در ابلاغ آن یا در عمل بر طبق آن؛ در امور دینی باشد یا غیردینی.
از همین ماده (خلص)، کلمه استخلاص است که درباره معصومان به کار رفته۵ و دلالت بر تصرف الهی در گزینش معصومان برای هدایت خلق دارد.
1.. یوسف: ۲۴.
2.. الطباطبائی، المیزان، ج۱۱، ص۱۳۰.
3.. ر.ک تبیین ابنشهر آشوب درباره این موضوع: ابن شهر آشوب، متشابه القرآن و مختلفه، ج۱، ص۲۳۳.
4.. مریم: ۵۱ و ر.ک: الحجر: ۳۹ - ۴۰؛ ص: ۴۵ - ۴۷.
5.. مانند روایات زیر: یک: ابن بابویه، کمال الدین، ج۱، ص۵۱۴، ح۴۳؛ الطوسی، مصباح المتهجد، ج۱، ص۴۱۴؛ ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص۵۲۶؛ دو: الطوسی، مصباح المتهجد، ج۱، ص۴۱۰؛ ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص۵۰۹ و ۵۱۳؛ سه: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۱۸۲، ح۶.